Ungdomar på östra Orust: ”Vi tar gärna bussen – men det finns ingen”

Det är näst intill omöjligt att åka kollektivt för boende på östra Orust. Det kan ta två timmar att åka tre mil till skolan. De går få bussar och de linjer som går medför lång väntetid vid bussbyte, det menar ett gäng ungdomar som tröttnat på att inte kunna ta sig någonstans.
– Vi är helt beroende av att ha eget transportmedel, som moped eller A-traktor, säger Erik Südhoff.

ANNONS
|

Det är svårt, näst intill omöjligt, för ungdomar som bor på östra sidan av Orust att ta sig till vänner och aktiviteter med kollektivtrafik. Det menar gymnasieungdomarna Erik Südhoff, Emil Karsten-Haigh och Thor Rückert, som också får medhåll av Lova Olsson och Freyja Karsten-Haigh som båda går på Waldorfskolan i Slussen.

Två timmars resväg

– Enda sättet för oss att ta oss runt ön är att ha egen moped eller a-traktor, alternativt åka med kompisar eller be våra föräldrar att skjutsa. Kollektivtrafiken fungerar inte, säger Emil Karsten-Haigh.

Ungdomarna bor alla i och runt Slussen. Emil, Erik och Thor pendlar dagligen till gymnasiet i Stenungsund, en resa på tre mil som kan ta närmare två timmar.

ANNONS

– Om jag slutar vid 16 på Nösnäs är jag hemma först vid 18, då går 20 minuter åt att vänta på min anslutningsbuss från Henån. Börjar jag klockan 12 vid Nösnäs, måste jag åka klockan 9 hemifrån, det finns ingen senare buss för mig att välja, säger Thor Rückert.

Erik som bor en bit från Slussen vittnar om samma sak. Om han hoppar på bussen i Myckleby är han framme vid skolan 90 minuter senare. Då ingår resan utomhus på färjan i Svanesund samt tre bussbyten. Det gör att Erik ofta väljer att ta sin a-traktor en del av resvägen.

Dyrt att köra a-traktor

– Det är så dyrt med bensin nu att jag undviker att köra, jag försöker ta bussen så mycket som går. Hade det gått fler bussar så hade jag valt bussen framför att ta egen a-traktor.

Han får medhåll av kompisen Emil. Emil har även jämfört busstätheten på Orust och jämfört den med Tjörn.

– Om jag träffar en kompis från Tjörn inne i Stenungsund en fredag efter skolan, så kan min kompis ta en nattbuss hem, jag måste åka senast klockan åtta, då kommer jag till Henån. Vill jag stanna längre så måste mamma hämta mig.

Emil Karsten-Haigh vill få nattbussar från Stenungsund och Uddevalla till Orust.
Emil Karsten-Haigh vill få nattbussar från Stenungsund och Uddevalla till Orust. Bild: Erika Olofsson

Emil har en god vän i Erik och får ofta åka med honom när de ska i väg till kompisar.

LÄS MER:Rekordökning av A-traktorer i Västra Götaland

– För oss som inte har a-traktor är det svårt att ha samma sociala nätverk som de som kan ta sig någonstans på egen hand. Ibland kan jag känna mig utanför som inte har en traktor att förflytta mig med.

Vi ungdomar som bor på landet blir tvingade att köra moped eller a-traktor för att ta oss någonstans.

Emil ifrågasätter varför Orust kommun inte har bättre turtäthet på kvällar och helger, han vill även veta varför det finns fler linjer till Tuvesvik än det finns förbi Slussen.

LÄS MER:Kommunalrådet om önskemålen: Oerhört dyrt med kollektivtrafik

– I dag finns det endast två linjer som trafikerar östra Orust, det är 377 och 379 och de går inte kvällar eller helger. På söndagar finns det inte en enda buss som går här förbi.

En timme att cykla

Att det inte finns bussar är Lova Olsson väl medveten om. Hennes familj har ingen bil och hon är helt hänvisad till allmänna kommunikationer eller cykel. Lova rider varje vecka vid en ridskola i Henån. Det tar henne en timme att cykla till stallet i Henån.

– Jag har inget annat val, det finns ingen buss som passar varken dit eller hem. Vi ungdomar som bor på landet blir tvingade att köra moped eller a-traktor för att ta oss någonstans. Det är dyrt och inte heller bra för miljön.

Lova har gjort en skrivelse till Västtrafik där hon lyft problemet med avsaknaden av linjer på östra Orust.

– Jag fick svar att de skulle titta på frågan, sedan har jag inte hört mer.

ANNONS