Köpare till nya bilar drabbas av förseningar när viktiga komponenter saknas.
Köpare till nya bilar drabbas av förseningar när viktiga komponenter saknas. Bild: Camilla Hentschel

Bilhandeln tappar försäljning på grund av förseningar

Brist på komponenter som halvledare drabbar bilbranschen och har lett till försäljningstapp. På Stendahls Bil i Stenungsund har försäljningen gått ned med 20 procent.

ANNONS

Pandemin har orsakat förseningar i produktionen av halvledare, en komponent som behövs i många av våra vanligaste produkter.

Lägg där till stoppet i Suezkanalen som försenat transporterna, torka i Taiwan, brand i Japan och snöstorm i Texas som ytterligare påverkat produktionen.

– Vi har fått längre leveranstider. Tidigare hade vi en leveranstid på tre månader. Idag kan kunden få vänta längre än ett halvår på en ny bil, säger Daniel Hillbrant, försäljningschef på Toveks i Stenungsund.

Redan för ett halvår sedan märktes förändringen. Dels handlar det om bristen på halvledare, en komponent som finns i många tekniska produkter, inte minst bilar, men också andra smådelar.

ANNONS

– Det är olika för olika bilmodeller vad det är som saknas, säger Daniel Hillbrant.

Tappad försäljning

Stendahls bil i Stenungsund har tappat 20 procent av sin nybilsförsäljning under pandemin.

– Till största delen har det att göra med folks osäkerhet kring ekonomin, men problematiken kring brist på halvledare har också ställt till det, säger Karl-Magnus Olsson, försäljningschef på Stendahls bil. Samtidigt har försäljningen av begagnatbilar ökat med samma siffror.

Leveranstiden för en ny Volvo har dubblerats. Idag får kunden vänta upp till sex månader.

– Tidigare har vi varit bortskämda med korta leveranstider eftersom vi har fabriker i vårt eget land, men nu har alla fått problem, oavsett märke, menar Karl-Magnus Olsson.

Ändrat köpbeteende

Ändrade köpbeteenden under pandemin har ökat bristen på halvledare. Människor har i ökad grad köpt så kallade sällanvaror, till exempel tv-apparater och mobiltelefoner.

– Idag är det halvledare i allt och bilbranschen har legat lite i bakvattnet, säger Karl-Magnus Olsson som inte tror på någon förkortning av de långa leveranstiderna under det kommande året.

– Det kan nog bli en lättnad om tillverkningen öppnas på fler orter och närmre Europa men det lär dröja.

Den som vill ha en ny bil med snabb leverans får köpa de som finns i lager.

– Kunderna kan idag inte längre välja utifrån ett lika stort smörgåsbord av utrustning som tidigare.

Lång väntetid på bildelar

Även bilreparatörer märker av komponentbristen.

– Det tar längre tid att få hem delar. Det handlar om allt möjligt, stötfångare eller vad som helst till bilar, säger Bo Engelbrektsson, delägare i Stillingsöns Bil AB på Orust.

Det gör att bilar får stå och vänta på reparation.

– Det kan dröja upp till en månad om man har otur. Nyligen var det en styrväxel som blev restad i två månader för en bil. Det händer inte hela tiden men när det gör det är det frustrerande för kunden.

ANNONS