Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Skoldebatten på Tjörn är ett hett ämne. Arkivbild. Bild: Erika Olofsson
Skoldebatten på Tjörn är ett hett ämne. Arkivbild. Bild: Erika Olofsson

Kan man lita på våra politiker i skolfrågan?

Skoldebatten på Tjörn har länge varit ett hett ämne.

Detta är en insändare. Åsikter som framförs är skribentens egna. Vill du svara på insändaren, kommentera den eller skriva en egen? Använd detta formulär eller mejla till [email protected]

Vi förstår att väldigt många Tjörnbor känner sig väldigt vilsna i denna fråga.

Alla väntar på att det ska komma till ett beslut. Det är viktigt för såväl lärare som elever att veta hur framtiden ska se ut. Det är också viktigt att veta hur och om skolor ska byggas och renoveras.

Undertecknade har ingen hemlig agenda med skolstrukturen. Vi vill vara väldigt tydliga med vad vi tycker. Vi har alla tre lång erfarenhet från skolan som skolledare och lärare både på låg- mellan och högstadiet. Vi har lagt stor tid på att gå igenom de olika förslagen. Vi har diskuterat med kolleger i skolan samt lyssnat på elever och föräldrar. Dessutom har vi diskuterat med och lyssnat av vad våra politikerkollegor i de olika politiska partierna har för åsikter.

För oss är det viktigt att vi får en så bred politisk överenskommelse i skolfrågan som möjligt. Tyvärr verkar kompromissviljan väldigt låg.

Därför vill vi klargöra vår utgångspunkt – hur vårt förslag till skolstruktur skulle kunna se ut:

LÄS MER: Här är den bästa och sämsta skolkommunen i Göteborgsregionen

Eleverna från förskoleklass till åk 3 går kvar på respektive lågstadieenhet i Rönnäng, Skärhamn, Kållekärr, Myggenäs och Häggvall. De små barnen, anser vi ska inte behöva bussas, utan ha en nära till sin skola.

LÄS MER: Vill ha kvar de små barnen i skolorna

Vi föreslår att det från åk 4-9 blir två skolor: en i Bleket och en i Häggvall.

Eleverna i åk 4-6 har en egen del av skolan. Och fortsätta få vara mellanstadieelever. Vi har alla arbetat med 4-9 skolor och ser stora fördelar med lärare som kan undervisa i sina respektive ämnen både på mellan-och högstadiet. Även vissa lokaler som t ex NO-salar, bildsalar mm kan disponeras av samtliga elever. Här ser vi också en stor vinst att vi kan erbjuda bra lokaler för idrott och kultur.

Vi behöver både bygga om och bygga nytt. Fräscha, ändamålsenliga lokaler lockar lärare att söka sig till oss. Vi ser även möjligheter att i samband med detta kunna skapa en profilering på 4–9 skolorna. Detta är inget som vi kan eller ska bestämma över – men tänk vilken härlig möjlighet att få en musikprofil, eller en skridskoprofil eller en profil med båtar och havet i fokus. Det finns så mycket spännande att utveckla Tjörns skolor med. Vi måste bli attraktiva igen. Men först och främst måste politiken komma fram till ett hållbart beslut i frågan.

Martina Gullbrandson KD

Marianne Möller KD

Kerstin Möller KD