Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Skolan är inget företag som vilket som helst

Resultatet av friskolereformen har blivit en mer segrerad skola insändarskribenten.

Detta är en insändare. Åsikter som framförs är skribentens egna. Vill du svara på insändaren, kommentera den eller skriva en egen? Använd detta formulär eller mejla till [email protected]

Svar till Stefan Svensson (KD) på insändaren ”Socialdemokraternas friskolejakt skymmer skolans verkliga problem” (20/10)

LÄS MER: Socialdemokraternas friskolejakt skymmer skolans verkliga problem

Om den svenska modellen av friskoleverksamhet hade varit så förträfflig som Stefan Svensson påstår så hade väl andra länder tagit över. Många länder har ju till exempel kopierat det svenska agaförbudet, förbud att köpa sexuella tjänster och svensk förskoleverksamhet. De, som till äventyrs sätter sig in i friskoleverksamheten och gör ett studiebesök, vänder hem i övertygelse om att deras skattebetalare aldrig skulle gå med på en modell där stora skolbolag ( de dominerar marknaden) delar ut pengar till ägarna.

Att det finns problem i skolan förnekar ingen, men med de pengar som försvinner i ägarnas fickor antar jag resurserna skulle öka för alla skolor, eller är det så att friskolorna får för mycket pengar? Det blir ju så mycket över.

Resultatet av friskolereformen har blivit:

1 En än mer segregerad skola, fast man sa att det skulle bli tvärtom.

2 Betygsinflation. Man vill ju ha nöjda ”kunder”och eleverna har blivit kunder.

3 Respekten för lärare minskar, eftersom eleven är kund. Man beställer en vara, dvs bra betyg.

4 Skolan är ojämlik. Man sätter barn i kö från födseln. Som vi vet är långt ifrån alla så flinka i den hanteringen, så andra skolor får elever som ”blir över”

5 Föräldrar får ångest över om de gjort rätt val

Om vi skulle titta oss omkring så se på Finland. Eleverna ligger i topp vad gäller resultat. Där finns inga friskolor. Den bästa skolan är den som ligger närmast, dvs alla skolor är lika bra.

Danmark har friskolesystem, med den oerhörda skillnaden mot Sverige, att vinstuttag till ägarna inte är möjlig.

Jag har inget emot friskolor. Jag är emot friskolor där ägarna berikar sig på skattepengar och att skolan bedrivs enligt företagsprinciper.

Jag kan också stå ut med privata skolor under förutsättning att föräldrarna själva betalar för skolgången.

Jag kan däremot inte stå ut med nuvarande system. Man har raserat en av värdens mest jämlika och bästa skola.

Dessutom är jag i gott sällskap vad gäller synen på de vinstgivande skolorna. En stor majoritet av svenskarna är emot nuvarande system. Vad ligger bakom politikernas ovilja till förändring? Vilka pressar dem att med en åsnas envishet hävda att systemet är bra. Alla andra länder tycker det är kasst. Har alla fel?

Skolan är inget företag som vilket som helst. Vissa delar av vårt samhälle måste fredas från vinsttänkande och fri företagsamhet. Skolan, bland annat, tillhör en sådan fredad Zon.

Karin Erlandsson

Mollösund