Signaturen "Vuxen med ansvar" anser att den skolpolitik som Tjörns kommun bedriver får negativa konsekvenser för öns skolelever. Arkivbilder
Signaturen "Vuxen med ansvar" anser att den skolpolitik som Tjörns kommun bedriver får negativa konsekvenser för öns skolelever. Arkivbilder Bild: ST-tidningen

Skolpolitiken i Tjörns kommun

Signaturen "Vuxen med ansvar" anser att den skolpolitik som Tjörns kommun bedriver får negativa konsekvenser för öns skolelever.

ANNONS

För oss vuxna är två veckor en månad eller ett halvår inte en lång tid, men för ett barn i skolan som kommer efter på grund av att de inte får den hjälp de behöver så är det en lång tid och det får konsekvenser.

Den rankning som Lärarförbundet har gjort och de besparingar som har gjorts inom skolan på Tjörn talar sitt tydliga språk och de har ett samband.

Tjörns kommun har de tre senaste åren haft skolrankningen 119, 182 och 231 (av 290 kommuner) alltså ett allt sämre resultat. De områden som sticker ut och har en mycket dålig placering är lärartäthet, meritvärde åk 9, andel godkända elever och fullföljd gymnasieutbildning. Se hela rankningen på www.lararforbundet.se

ANNONS

De ledande politikerna beslutade 2019-02-28 om en nedskärning med 31,5 milj kr inom förskola/skola från förvaltningens beräknade behov inom följande områden:

Resurscentrum: 4 mkr

Välkomsten 2: mkr

Centralt: 0,5 mkr

Grundskolan: 16 mkr

Förskolan: 8 mkr

Helårseffekt: 31,5 mkr

Självklart får detta konsekvenser för våra barn. Det är det vi ser nu. Vad kan man spara på? Jo, givetvis personal och läromedel. Lokalkostnaderna kan man inte påverka. Hur skall en mindre personalstyrka hinna se, höra och hjälpa? De barn som är i behov av extra hjälp kommer lätt i kläm och hur lätt är det att komma ikapp? Hur tror ni det känns för ett barn att känna att man inte hänger med eller förstår? Hur påverkar det deras självförtroende? Det kan få förödande konsekvenser för hela deras liv.

Vad hade de styrande politikerna för relevant underlag för att fatta ett sådant beslut om besparing? I så fall, hur har de skaffat sig den informationen? Gjorde de någon konsekvensanalys? Tänkte de över huvud taget på vad det fick för konsekvenser för våra barn?

Nu låter det från samma politiker att man satsar på skolan men utifrån vad? Skadan har ju redan skett? Det är förlorad tid för de barn som drabbats av denna besparing. De ledande politikerna säger att de tar ansvar för ekonomin, men tar de ansvar för verksamheten?

Om nu de styrande politikerna anser att Lärarförbundets rankning är en partsinlaga. Hur vore det då om man gjorde en egen undersökning och följde upp vad besparingarna har fått för konsekvenser. Barn och utbildningsnämndens vice ordf. anser enligt en artikel i ST-tidningen att man skall fokusera på innehållet i skolan i stället för att bara prata om lokaler. Vad har han gjort för att skaffa sig en uppfattning om innehållet i skolan? Det var han som föreslog en besparing om 31,5 milj. i februari 2019. Hur tänkte han då om innehållet i skolan?

Många av personalen inom skolan har fått sluta eller sagt upp sig och sökt arbete utanför kommunen. Hur lätt är det att rekrytera ny personal till en verksamhet som är i en nedåtgående spiral med sämre resultat, större barngrupper och färre personal?

Vuxen med ansvar

ANNONS