Ett höghastighetståg genom Bohuslän avgör inte enbart av berörda kommuner, skriver Christer Ahlén.
Ett höghastighetståg genom Bohuslän avgör inte enbart av berörda kommuner, skriver Christer Ahlén. Bild: Arkivbild

Tågtrafik på ny bana är en hägring

Ett höghastighetståg genom Bohuslän avgör inte enbart av berörda kommuner. Projektet måste ingå i både den regionala och statliga trafikplaneringen, skriver insändarskribenten.

ANNONS
|

Reaktion på artikeln Här kan stationen för höghastighetståg hamna.

Lördagen den 15 maj tog jag mig för pannan när jag läste Lokaltidningen. I en nyhetsartikel framgick det att Stenungsunds kommun redan tittar på alternativ för stationer på en tänkt höghastighetsbana för tåg genom Bohuslän.

Jag trodde att idéskissen hade raderats bort lika snabbt som den dök upp. Tidigare i våras. Så var tydligen inte fallet. Borde dock inte kommunen vinna större klarhet om ett sådant här projekt innan den satser resurser på fortsatt utredningsarbete?

Frågetecknen är många. Antal beslut som också måste fattas är också många för att genomföra projektet. Göteborgs stad måste också vara med på vagnen. Det måste även Västra Götalandsregionen vara. Alla kommunerna icke att förglömma.

ANNONS

Moderaterna som motsätter sig nya stambanor för höghastighetståg torde väl knappast bejaka det hör projektet? Det går inte heller att utesluta att projektet kan tränga undan resurser från andra angelägna trafikändamål. I STO-regionen.

Att dessutom utlova trafik på den nya banan i slutet av 2020-talet framstår bara som en hägring. Ännu har inte ens spadtaget tagits för ett nytt resecentrum i Stenungsund. Första gången jag kom i kontakt med detta projekt var hösten 1999.

Ett höghastighetståg genom Bohuslän avgör inte enbart av berörda kommuner. Projektet måste ingå i både den regionala och statliga trafikplaneringen. Så är inte ännu fallet. Västra Götalandsregionen har för sin del prioriterat gods- och persontrafik efter upprustning längs med befintlig bana mellan Halden och Vänersborg mellan Göteborg – Oslo.

Satsningarna på Bohusbanans södra del – Göteborg – Uddevalla – förutser jag kommer att fullföljas under de närmaste åren. Det ökar kapaciteten och 15-20 minuterstrafik ligger inom räckhåll. Turtätheten är väl ändå det viktigaste eller är det ett monument?

Utveckla Bohusbanan och arbeta för en ny broförbindelse mellan fastlandet och Orust är två mer realistiska uppdrag under 2020-talet.

Christer Ahlén (S)

Regionpolitiker

ANNONS