Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vi är stolta ambassadörer

Vi arbetar i Stenungsunds kommun som enhetschefer och leder 22 olika arbetsgrupper. Vår trivsel på arbetet är hög och vi anser att vi har världens bästa jobb! Det är inget lätt jobb men så givande! Vi är stolta ambassadörer, skriver Szerenke Banyai och hennes kollegor.

Detta är en insändare. Åsikter som framförs är skribentens egna. Vill du svara på insändaren, kommentera den eller skriva en egen? Använd detta formulär eller mejla till [email protected]

Svar till Annika Sahlin Ottossons krönika ”Låt oss ge våra äldre ett värdigt avslut på livet” publicerat 21 juni 2022.

Bästa Annika,

Vi håller med dig, låt oss ge våra äldre ett värdigt avslut på livet!

Redan i din inledning, och i flera av dina tidigare artiklar, förstår vi att du är ivrig att belysa det dåliga inom äldreomsorgen men tillåt oss att ge dig vår bild.

Vi arbetar i Stenungsunds kommun som enhetschefer och leder 22 olika arbetsgrupper. Vår trivsel på arbetet är hög och vi anser att vi har världens bästa jobb! Det är inget lätt jobb men så givande! Vi är stolta ambassadörer för det arbete vi bedriver inom kommunens äldreomsorg och vi bär också på en enorm stolthet över våra medarbetare som dagligen presterar det bästa.

Vi omges av människor som jobbar med oss för att erbjuda de äldre en meningsfull vardag. Och då säger vi människor… för det är både medarbetare i alla yrkeskategorier, nyckelpersoner inom service-, och stödfunktioner och vår ledning bestående av verksamhetschefer, verksamhetsutvecklare, sektorchef och inte minst MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska), som har haft en stor roll under pandemin för att stötta chefer i arbetet med covid-19.

Vi kavlade upp armarna och arbetade hårt

Pandemin var onekligen tung för alla, men vi klarade det lindrigare än många andra verksamheter tack vare duktiga medarbetare, kunniga stödfunktioner som servade oss med att snabbt upprätta rutiner för att jobba med en helhet. Det har hela tiden varit tydligt vad som förväntas av oss, var vi söker information, vem vi kan ringa om vi har frågor, vem vi kan bolla med om svårigheter uppstår och var vi kan läsa på om vi saknat kunskap. Vår trygghet har bidragit till att vi i vår tur har kunnat stötta våra hjältar på golvet med vägledning och kunskap. Alla, chefer som medarbetare, mobiliserade sina krafter på ett beundransvärt sätt i de perioder när det har varit som tuffast. Vi kavlade upp armarna och arbetade hårt. Vi jobbar som ett team!

Vår ledningsgrupp består av oss, ett gäng kompetenta chefer och verksamhetsutvecklare som stöttar, uppmuntrar, är generösa med vår kunskap, och vi har en hjälpsam anda. Vi har det bra tillsammans och vi för saker framåt. Vi vet att genom samarbete åstadkommer vi mest för de vi är till för.

Tystnadskulturen i ledningen känner vi inte igen

Vi samarbetar med vår chef i ett klimat som tillåter åsikter, bollande av tankar och vi gör det prestigelöst och avslappnat. Hon är på sin position av samma anledning som vi andra: för att de äldre ska få det bästa vi kan erbjuda. Tystnadskulturen i ledningen som du skriver om känner vi inte igen. Men vi har inte en gnällkultur heller! Vi fastnar inte i problem som vi inte kan lösa. Vi är konstruktiva och lösningsfokuserade och vill framåt. För vi tycker att Stenungsunds kommun ska vara den bästa äldreomsorgen för både de äldre men även för våra medarbetare som väljer att jobba hos oss.

Inom varje bransch och varje verksamhet har människor en önskan om mer resurser och ingen verksamhet är perfekt. Så är det även i våra verksamheter. Vi kan alltid slipa på våra förmågor, kritiskt granska det vi behöver förbättra och ta in åsikter om hur vi kan bli bättre på det vi gör. Men inte för det blir våra boende sittandes, som du skrev ”hela, rena och mätta” med endast måltiderna som den största händelsen under deras dag. Att påstå det är att slå ner på undersköterskornas dagliga prestation.

En önskan om att även det positiva ska få ta mer plats

För att använda din formulering: under vår tid i kommunen som enhetschefer, har vi och medarbetarna otaliga gånger kontaktats av anhöriga som uttrycker djup tacksamhet och beundran för en välfungerande vård och omsorg, fantastiskt samarbete med personal som de ser erbjuder guldkant till de äldre i form av bad, måla naglar, spela bingo, musikquiz, tipspromenader, rulla hår, spela spel, gå promenader, sitta och prata i trevlig samvaro. Vi har haft konstutställning där de äldre har fått visa upp sina hantverk/konst, vi har haft vårfest, massa musikunderhållning med bland annat Nick Borge, påsk-, och julfirande, bakat gott, serverat midsommarsill vid vackert dukat bord, grillat, åkt på bussutflykt, firat otaliga födelsedagar och vi har även ett spabad som används flitigt. Och, Annika, visste du att Tallåsens kök får högsta betyg av de äldre för den mat de dagligen serverar till alla våra äldreboenden? Är inte det fantastiskt? Och precis som det ska vara!

Vi önskar att allmänheten kunde få en mer nyanserad och trygg bild av vad vi sysslar med och vi har en önskan om att även det positiva ska få ta mer plats. Men, Annika, gnället på äldreomsorgen tar bort solstrålarna som dagligen lyser och tystar ner de positiva orden som vill fram.

Du har ett ansvar som journalist. Du arbetar efter yrkesetiska regler som kräver en korrekt och allsidig nyhetsförmedling. Det är farligt, felaktigt och skadligt när en helhetsuppfattning baserar på ögonblicksbilder eller enstaka personers upplevelser.

Ögonblick av guldkant och välbefinnande finns dagligen inom äldreomsorgen, tack vare personalens engagemang och vi känner stor tacksamhet och ödmjukhet för att få bidra och få vara en del av det fina.

Vi vill inte låta negativa krafter sätta sina klor i oss. Våra medarbetare och vi förtjänar bättre än så.

Stolta enhetschefer och verksamhetsutvecklare på särskilt boende i Stenungsunds kommun

Szerenke Banyai

Maria Walter

Cecilia Jyborn

Katherine Alfaro

Jessica Anderberg

Anette Blomgren-Isaksson

Ann Brattberg

Sofia Svensson

Agneta Fjordberg

Svar direkt:

Som utgivare för ST-tidningen är det jag som är ansvarig för vad vi publicerar, därför vill jag klargöra några saker.

Vi strävar alltid efter att ge olika perspektiv på det som sker i våra kommuner. Vi skriver också om många positiva saker inom äldrevården: den senaste tiden har vi bland annat berättat om den nya aktivitetsskärmen på Hällebäcks äldreboende, om hur unga feriearbetare fått sätta färg på Tallåsens äldreboende, och om när de boende på avdelningen Lindgården fick besök av minishetlandsponnyn Vilma.

Men vår uppgift är inte att enbart förmedla det som är positivt. Det är också vår skyldighet att belysa problem och utmaningar inom olika delar av kommunen. Och det som ni kallar för gnäll grundar sig i själva verket på kritik från flera olika håll: bland annat från anhöriga som kontaktat oss, en tidigare enhetschef inom äldreomsorgen och fackförbundet Kommunal.

Vi är helt överens om att de allra flesta vårdanställda på alla olika nivåer gör ett fantastiskt jobb och här finns många historier att berätta. Men även utmaningarna inom – och kritiken mot – äldrevården behöver belysas. Det kommer vi att fortsätta göra.

Jacob Humlén,

Chefredaktör och ansvarig utgivare för ST-tidningen