Sweboats VD om elbåtar: ”Kan inte sälja bensin och diesel i all evighet”

Det finns idag flera företag i Sverige som tillverkar elbåtar och båtbranschen står inför en omställning. Men elbåtarna är fortfarande dyra och infrastrukturen för laddning av större båtar är begränsad. Därför är det i dagsläget de mindre elmotorerna som säljer bäst.

ANNONS

Båtbranschen står, precis som många andra verksamheter, inför en omställning till fossilfri drift och allt fler båtar övergår från förbränning till eldrift. Det finns flera företag som från grunden tillverkar elbåtar i Europa, och i några av dessa är svenska.

Mats Eriksson är VD på Sweboat, båtbranschens riksförbund, berättar att dessa fortfarande är väldigt kostsamma då de tillverkas i dyra material och innehåller avancerad teknik eftersom eldriften är mycket energikrävande.

LÄS MER:Båtbranschen ställer om till eldrivet

Installerar elmotorer i tidigare modeller

Det finns också tillverkare som byter ut den traditionella förbränningsmotorn till el i sina ursprungliga modeller men även det är än så länge ett dyrt alternativ.

– Det är fortfarande hyfsat dyrt. De är dyra i inköpskostnader, men sedan billigare i drift. Men till skillnad från en stor övernattningsbåt så använder man den inte det så ofta och då är det svårt att räkna hem den billiga driften, förklarar Mats.

ANNONS

Begränsad infrastruktur

Infrastrukturen för laddning av större elbåtar är fortfarande tämligen begränsad och Mats tror att detta kan göra att många väljer bort elbåtarna vilket hämmar utvecklingen, eftersom de båda är beroende av varandra.

– Man köper kanske inte elbåt om det inte finns någonstans att ladda den och det sätts inte upp några laddstolpar om det inte finns några elbåtar. Men mackarna kommer inte kunna sälja bensin och diesel i all evighet, säger Mats Eriksson.

Däremot har marknaden för elmoterer för mindre båtar tagit fart. När de gamla bensinmotorerna på under 10 hästkrafter ska bytas ut, finns det enligt Mats god möjlighet att byta till en elmotor. Vilket också ger en stor vinst ur ett miljöperspektiv eftersom de gamla bensinmotorerna ofta släpper ut mycket oförbränt bränsle.

– De som byter ut dessa har en bra chans att köpa en lysande elmotor. De säljs i de flesta butiker. Runt 2000 av de sålda utombordsmotorerna är eldrivna, vilket är tio procent av den totala försäljningen. Det är en revolution att de finns, säger Mats Eriksson.

Lämpar sig bäst för mindre båtar

Han menar att det är just för de mindre båtarna som eldrift lämpar sig bäst i dagsläget. Han har själv nappat på detta och bytt till en eldriven utombordare.

– Egentligen kommer eldrift att passa dagtursbåtarna. När man åker till kompisar eller en kobbe och badar och sedan åker tillbaka. Hyfsat korta turer. Det är som klippt och skuret för el. I vårt fall är det ett litiumbatteri som man bär med sig i land som man ber att få koppla in hos de man är och hälsar på, säger Mats Eriksson.

Mats menar att båtbranschen, till skillnad från bilbranschen, som har ganska stora medel har mindre möjligheter att utveckla motorer men vinsten ut ett miljöperspektiv kommer att vara stor eftersom de traditionella motorerna är tämligen dåliga för miljön.

– Har man en gammal dieselbil man kan tanka med förnybart bränsle är den totala påverkan kanske mindre än att köpa en elbil. Men en gammal tvåtaktsmotorer ska bara bort från marknaden och bytas ut. Jag tror att den miljövinsten är så pass stor att det överväger batteriproduktionen.

ANNONS