Almö Livs ökar e-handeln med 1000 procent

Almö Livs på Tjörn väntas öka sin e-handelsomsättning med nästan 1 000 procent under årets andra kvartal, jämfört med föregående år.

ANNONS
|

Simon Johansson, som är butikschef på Almö Livs, driver en av de dagligvarubutiker vars e-handel ökat mest av alla butiker den senaste tiden. Under april månad var butiken störst av alla ICA:s Supermarketbutiker i hela landet på e-handel.

Det första kvartalet i år ökade butiken sin e-handel med 200 procent. Innevarande kvartal, som sträcker sig fram till och med den 30 juni, ser det ut som om Almö Livs kommer att öka sin e-handelsomsättning med mellan 950 och 1 000 procent.

– Jag tror absolut att corona har gett utvecklingen en skjuts på vägen. Vi har fått ett nytt beteende hos många människor som upptäckt att man kan handla digitalt. En del har blivit tvungna att prova på och insett att det fungerar både bra och smidigt, säger Simon Johansson.

ANNONS

Vilka är det som handlar digitalt?

– Åldersspannet är ganska spritt. Innan corona var det väldigt många yngre. Nu är det många lite äldre som har börjat. Den största ökningen ligger i målgruppen 55–70 år.

Simon Johansson berättar att man jobbar strategiskt och långsiktigt för att öka e-handeln. För något år sedan tecknade butiken avtal med Tjörns kommuns hemtjänst för leverans av varor via e-handel. I höst börjar ett avtal att gälla med Orust kommun och butiken är även på gång med ett liknande hemtjänstavtal med Stenungsunds kommun.

Vad tycker du som handlare om utvecklingen?

– Jag tycker att det är kul. Vi tror mycket på e-handel i framtiden och har därför satsat mycket på det. Tittar man på branscherna för kläder och skor så har e-handeln exploderat de senaste 5–6 åren. Nu kommer dagligvaruhandeln. Corona har gett oss en skjuts ett par år in i framtiden och processen har gått mycket snabbare än väntat. Det kommer säkert att gå ner lite när pandemin lägger sig och folk återgår lite till tidigare beteendemönster, men utvecklingen kommer att fortsätta.

Eva Westlin är onlineansvarig på Almö Livs.

– Det är en drastisk ökning av kunder som väljer e-handel. Skillnaden är jättestor från när jag började som onlineansvarig i augusti förra året. Jag tror att det här kommer att hålla i sig, även när coronan har lagt sig.

Det förändrade köpmönstret har gjort att Almö Livs utökat personalstyrkan.

– Vi har haft egen personal som kört ut i våra bilar i ungefär två år. I år har vi utökat personalstyrkan på så sätt att vi har ungefär 20 anställda som jobbar online och plockar och packar varor och sedan kör ut till kund. I den fysiska butiken är personalstyrkan oförändrad.

Mattias Modéen

0303-72 82 23

mattias.modeen@lokaltidningensto.se

ANNONS