Hur är det möjligt att ett så rikt land som Sverige sviker sina barn och ungdomars rätt till läromedel? Det undrar Frank Holvik i en insändare där han betonar att eleverna behöver läromedel för att komma in i läsandet. Arkivbild
Hur är det möjligt att ett så rikt land som Sverige sviker sina barn och ungdomars rätt till läromedel? Det undrar Frank Holvik i en insändare där han betonar att eleverna behöver läromedel för att komma in i läsandet. Arkivbild Bild: Ronny B Nilsson

Eleverna behöver läromedel som hjälper dom in i läsandet

Hur är det möjligt att ett så rikt land som Sverige sviker sina barn och ungdomars rätt till läromedel? Det undrar Frank Holvik i en insändare där han betonar att eleverna behöver läromedel för att komma in i läsandet.

ANNONS
|

Redan från den Svenska skolans begynnelse var läromedlen den viktigaste introduktionen till läsning. Nu har Sverige minst läromedel i hela Norden.

Hur är det möjligt att ett så rikt land som Sverige sviker sina barn och ungdomars rätt till läromedel?

Enligt läromedelsförfattarnas rapport ”Rätten till kunskap” visar det sig att endast 14% av Sveriges lärare har rätt att köpa in läromedel. I stället får de stå i timmar framför en kopiator för att kunna erbjuda sina elever det de för tillfället behöver.

Hur ser konsekvenserna ut idag? Enligt Pisa 2018 anser 38-40% av eleverna att läsning är slöseri med tid. Knappt en tredjedel av Svenska ungdomar läser en bok under en vecka. Idag läser inte ens var tionde 18 åring på fritiden. Generellt läser var tredje svensk inte en enda bok under ett år och värre blir det.

ANNONS

För hur kan vi förvänta oss att elever i dagens skola skall lära sig läsa när de inte ens får adekvata läromedel?

Men ingenting är enkelt, att läsa är mycket svårare än att skriva. Det kräver tålamod, inlevelse och fantasi för att skapa egna inre bilder. Hoten mot läsningen kommer från flera håll. Vi lever i ett distraktionssamhälle där miljoner små blickande meddelanden, korta infotexter, underhållande klipp, överflöd av bilder och filmklipp strömmar emot oss dygnet runt.

En längre tids koncentration blir svårare och svårare. Eleverna måste erövra ny tid till läsande med hjälp av duktiga lärare, pedagoger och stöttande föräldrar samt naturligtvis ändamålsenliga läromedel. För belöningen är livsavgörande och rik på nya perspektiv och möjligheter som man annars inte kommer åt.

Eleverna behöver läromedel som hjälper dom in i läsandet i alla ämnen och för att utforska litteraturens mångfacetterade världar. Läsandet gör oss till friare och mer utvecklade människor. När allt färre läser riskerar vi att förlora oss själva och förståelsen för andra.

Frank Holvik (C)

ANNONS