I Gästhamnsguidens årliga rapport om "Bästa betyg" hamnar Käringöns gästhamn på första plats. Foto: Erika Olofsson
I Gästhamnsguidens årliga rapport om "Bästa betyg" hamnar Käringöns gästhamn på första plats. Foto: Erika Olofsson Bild: -

Nöjda gäster stannade fler nätter

Gästnätterna var fler och kunderna dessutom riktigt nöjda. Hamnverksamheten på Orust kan sammanfatta sommaren som mer än lyckad.

ANNONS
|

Denna strålande sommar gjorde att allt fler båtägare begav sig ut på böljan den blå. Antalet gästhamnsnätter på Orust ökade med 23 procent jämfört med förra året. det innebär att det i somras kunde räknas in 13834 gästhamnsnätter mot förra årets 11 276 gästande nätter.

Det har gjorts en kundmätning bland de gäster som valde hamnarna i Hälleviksstrand, Edshultshall, Gullholmen, Henån, Mollösund, Käringön, Stocken och Ellös. Svaren visar att kunderna är mycket nöjda med verksamheten. Hela 96 procent svarade att de är nöjda med kommunens gästhamnar. Enkäten genomfördes under juli månad och 111 personer valde att svara.

Det kunderna är mest nöjda med är renligheten i hamnarna, framkomligheten och hamnvärdarnas kunskap och service. Det kunderna är mindre nöjda med är städningen av duschar och toaletter. Förra året var 80 procent nöjda med städningen, i år hade endast 61 procent svarat att de var nöjda med städning av duschar och toaletter.

ANNONS

Läs mer: Gratis att duschaSvaren som angivits visar även att gästerna vid hamnarna inte känner sig lika säkra vid sin vistelse som förra året. Även betyget för tillgängligheten till dusch och toalett har sänkts sedan samma undersökning gjordes förra året. Enligt sammanställningen som gjorts beror troligen det lägre betyget på att det varit en högre belastning på gästhamnar och dess serviceanläggningar i sommar till en följd av den fina, varma och långa sommaren. Läs mer: Käringön bäst i landet83 procent av gästerna är nöjda med det bemötande de fått i hamnen. Det är en förbättring med 12 procentenheter från förra året. Det har satsas extra på service och hamnvärdskap under sommaren, trots det nåddes inte målet att alla, 100 procent av alla gäster, gav toppbetyg för just servicen. Erika Olofsson0303-728229erika.olofsson@lokaltidningensto.se

ANNONS