Arkivfoto: Mia Sandblom
Arkivfoto: Mia Sandblom Bild: -

Cykelvänligt från Hisingsbacka till Svanesund

ANNONS
|

Under den senaste värmeböljan i augusti gjorde jag en cykeltur, sträckan mellan Göteborg, Backa till Kolhättan och Svanesunds färja. Den sträckan är nog en av de bästa jag cyklat på någonsin. Jag har cyklat många mil i Sverige och har följt cykelleder av alla sorter.

Sydkustleden från Smygehuk i Skåne och Kattegattsleden i Halland och närmaste väg resten, till Svinesund, har varit denna sommars cykeltur.

Många sträckor har varit bra men det är inte närmaste vägen om man tänkt sig att cykla mellan två orter. Efter Varberg  finns till exempel en vägskylt som visar 9 mil till Göteborg men på en skylt för Kattegattleden visar en skylt 13.5 mil. Man får förstås se mycket annat vackert. Det blir mycket längre och krävande på smala skogsstigar med obefintlig sikt i kurvor. Detta gäller främst södra Halland och Skåne. Ganska mycket grus förekommer men fint grus som man vågar cykla på med smala däck.

ANNONS

Man möter cyklister som man inte vet hur dom tänker, vänster eller höger? Många går i bredd med hörsnäckor i öronen så de inte hör ens ringklocka. Man får ibland smyga sig  försiktigt förbi och halvt skrämma livet ur en del. Folk som rastar sina hundar är mycket vanligt. Man får vara vaken och försiktig. Man måste använda sin ringklocka vilket de flesta uppskattar, men inte alla. Många vet heller inget om trafikregler på gång- och cykelbanor.

När man passerat Göteborg och hittat till Backa kommer så den fina välmarkerade cykelleden ända till Svanesund. Den nya cykelbanan från Kungälv till Kode är verkligen fin. Tack för den!

Mellan Kode och Jörlanda finns ingen cykelbana men den gamla E6-an är bred och lite trafikerad så där känns det inte som man behöver någon. Det finns många breda vägar i vårt land där en markerad cykeldel på en dryg meter gott skulle få plats. Det förekommer!

I Jörlanda kan det vara svårt för en främmande att hitta var cykelleden går men sedan är det fint ända till Stenungsund. I centrala Stenungsund är det inte så bra. Man får hoppas att det finns med i planerna på det nya ”fantastiska” centrum, att cykel- och gångtrafikkanter får sina utrymmen. Jag har varit och cyklat i Säffle centrum och dit skulle de som planerar i Stenungsund åka för att få en idé på lösning. Tydliga markeringar mellan gång och cykelbanor!  Mycket enkelriktat med tydliga pilar, genom rondeller också, mycket bra.

Cykelvägen till Kolhättan är en välkommen gåva till oss cyklister och fotgängare. Tack för att den kom till innan det hann hända någon svårare olycka. Det finns flera cykelbanor i Stenungsund men det kan aldrig bli för många.

Så är man framme vid färjeläget och nu skulle det behövas en toalett. Har man cyklat från Backa till Svanesund så har man nog ett behov av toalett.

Allmänna toaletter borde finnas utefter alla cykelleder och vara tydligt skyltade, Man vill ju inte göra alla sina behov bakom en buske eller i ett skogsparti, om det finns.

På Svanesundsfärjan finns en toalett som ” man minsann inte behöver” tydligen. Den är stängd för att någon, någon gång burit sig dumt åt, till straff för alla. ”Det finns tillfällen då behovet är så stort att man skulle välkomna även en ostädad toalett”. Detta måste vara ett brott mot mänskliga rättigheter.

Det skulle vara självklart att det skulle finnas ett väntrum med toalett på Kolhättan och likadant i Svanesund. Alla sorters trafikanter behöver en toalett.

Finns viljan finns pengarna.

Arne Mårtensson

vän av cykelsport

ANNONS