En lång grön linje för att sprida kunskap om synnedsättning

Måndagen den 9 oktober kommer många som flanerar inne på Stenungstorgs centrum mötas av en ovanlig syn – vi har dragit en lång grön linje längs några gator inne i gallerian, skriver insändarskribenterna.

ANNONS
|

Vårt syfte med detta är att sprida kunskap om hur vardagen ser ut för personer med synnedsättning och skapa kännedom om Synlinjen, en stödlinje som ger råd och hjälp i alla frågor som rör synnedsättningar. Synlinjen startades av Synskadades Riksförbund (SRF), landets företrädare för personer med synnedsättning, och det arbete de gör är väldigt viktigt.

Ja, vi hade gärna målat hela staden grön för att uppmärksamma dem, men vi nöjer oss denna gång alltså med en grön linje genom köpcentrumet.

Vår gröna linje tar tydliga omvägar förbi hinder på marken, ja allt som kan utgöra utmaningar och ibland obehagliga överraskningar för personer med synnedsättning - som för en normalseende inte innebär något större problem, men som för en person med synnedsättning kan vara mycket problematisk.

ANNONS

Vardagsproblem kan absolut handla om hinder där man går - men det är ju bara en av många utmaningar personer med synnedsättning möter varje dag. Synlinjen, vars rådgivare har egen erfarenhet av att leva med en synnedsättning, svarar på en mängd olika slags frågor via telefon eller e-post.

Det kan även handla om sådant som att beställa ett vaccinationsbevis, att säkerställa att man verkligen pratar med en polis som ringt på dörren, att säkert ta sig ner för en trappa och mycket annat.

Vår gröna linje inne på Stenungstorg är främst symbolisk – för att påminna om att behoven är stora. 200 000 svenskar lever idag med synnedsättning eller är blinda, och över två miljoner svenskar har fått en diagnos på ögonsjukdom av en ögonläkare. Många är förstås även drabbade i en stad av Stenungsunds storlek.

Synlinjen är en viktig verksamhet, som samtidigt bedrivs med knappa resurser.

Så käre Stenungsundsbo – ser du vår gröna linje idag, ägna gärna dessa frågor en tanke och berätta ännu hellre för en vän, familjemedlem eller kollega att Synlinjen finns. Ju fler som känner till den, desto mer hjälp kan ges.

Camilla Svensson, ombudsman, Synskadades Riksförbund, SRF Bohuslän

Stefan Hellerstedt, delägare, Specsavers Stenungsund

Karolin Hellerstedt, optiker och delägare, Specsavers Stenungsund

ANNONS