Billigare biljetter skulle få fler att välja kollektivtrafiken, tror insändarskribenten. Arkivbild
Billigare biljetter skulle få fler att välja kollektivtrafiken, tror insändarskribenten. Arkivbild Bild: Annika Sahlin

Fler borde åka kollektivt – och inför billigare biljetter

Signaturen ”Busse” vill ha billigare kollektivtrafik.

ANNONS
|

Jag tycker att fler ska åka kollektivtrafiken och därför borde biljetterna vara billigare.

Jag tycker att det kan bli väldigt dyrt om man åker buss varje dag. De vill att man ska åka kollektivtrafik men om det är för dyra priser kommer folk välja att åka sin bil ändå.

Just nu kostar det ungefär 30 kronor att åka till Stenungsund med buss som kanske inte verkar som så jättemycket för vissa men för andra blir det mer. Om man åker fram och tillbaka så blir det 60 kronor och på fem dagar blir det 300 kronor på bara en vecka på bussbiljetter och över tusen kronor i månaden och det är bara för den korta sträckan.

ANNONS

De som jobbar i Göteborg men bor i Stora Höga är det mer än hälften iallafall som åker bil dit.

En periodbiljett att kunna åka inom Västra Götaland i en månad kostar runt 800 kr och att åka bilen fram och tillbaka till Göteborg är dubbelt så dyrt men ändå väljer folk att åka bilen.

Måste det då bli billigare med kollektivtrafik även då mer bussar för att folk ska börja åka kollektivtrafik?

Jag vill att det ska bli billigare eller nästan gratis för bussresor så fler åker kollektivt så att man minskar avgaserna och koldioxidutsläppet. Eller till och med att jobb erbjuder periodbiljetter så man får de gratis och inte behöver åka sin bil.

Så som vi åker just nu kommer inte hålla i längden för miljön med alla bilar därför måste vi åka kollektivt men vilket alla inte gör för det kostar för mycket i längden.

Detta kommer minska avgaserna i trafiken och växthuseffekten minskar.

Fler åker bussar som gör att det blir mindre bilar.

Vägtrafiken står för ungefär en tredjedel av koldioxidutsläppen. Den som tar bilen till jobbet släpper ut 45 000 gånger mer koldioxid än den som tar spårvagnen, tunnelbanan eller eldrivna tåg. Kollektivtrafiken håller dessutom på att bli helt fossilfri. Nästan 80 procent av busstrafiken körs i dag på förnybara bränslen, tågtrafiken är eldriven till omkring 90 procent och spårvägs- och tunnelbanetrafiken drivs helt med el.

Busse

ANNONS