Nedläggningen av nattågen gör Stenungsund mindre attraktivt

Hur många vill bo på en ort dit inga tåg eller bussar går? frågar sig Ingrid Weichert (MP).

ANNONS
|

Nattågen från Göteborg till Åre och Umeå kommer att läggas ner, eftersom Trafikverket inte vill ge SJ bidrag för att upprätthålla linjerna.

Både Åre och Umeå är liksom Stenungsund växande områden, vilket kräver att man ökar snarare än minskar transportmöjligheterna. För att vi ska kunna ha levande samhällen även utanför storstäderna och i de norra delarna av landet så krävs det fungerande trafikförbindelser, och att lägga ner nattågslinjerna för utvecklingen i helt fel riktning.

För oss på västkusten är Göteborg navet i tågtrafiken. Det är dit vi åker för att åka vidare genom landet, och det är dit man kommer om man ska besöka regionen. Beslutet att lägga ner nattågen, och satsa mer på tågtrafiken i Stockholmsregionen än i Göteborgsregionen, missgynnar inte bara de i norra Sverige utan även oss på västkusten. Mindre satsningar gör det svårare att resa inom och till/från regionen för oss som bor här, det blir svårare att resa hit vilket kan leda till att färre väljer att göra det, och färre transportmöjligheter gör Göteborg, Stenungsund och Västragötalandsregionen till en mindre attraktiv plats att bo på. Nedläggningen av nattågen leder till att tågtrafiken blir centrerad kring Stockholm, vilket utöver att ge oss fler byten, längre res-sträcka och större kostnader för tågbiljetter sänder signalen att Stockholm är den viktigaste regionen att satsa på när det gäller trafikförbindelser, det är där folk bor och det är dit folk vill ta sig. Om vi inte har fungerande förbindelser här på västkusten är det också så det kommer bli, för hur många vill bo på en ort dit inga tåg eller bussar går?

ANNONS

Vi har ett större behov av tillgängliga resor på grund av en växande befolkning, i Stenungsund, i Umeå, i Åre och i landet i stort. Samtidigt som antalet flygdestinationer i norra Sverige som man kan nå från Göteborg ökar, dras tågtrafiken av en enorm underhållsskuld, sena och inställda avgångar, höga biljettpriser och nu indragna tåglinjer. Att det blir allt svårare att ta tåget kommer leda till högre utsläpp från att fler flyger.

Snälltåget utreder just nu möjligheterna att ta över dessa nattågslinjer. Det vore självklart jättebra för resenärerna, men svenska tågförbindelser ska inte vara beroende av initiativ av privata företag utan måste vara en garanti. Staten kan inte överge sitt ansvar.

Vi måste börja satsa på järnvägen. Detta för att vi fortsatt ska kunna ha förbindelse med, och bo i, andra orter än Stockholm, och ändå försöka närma oss de klimatmål som regeringen redan tillkännagivit att vi inte kommer att nå.

Ingrid Weichert, Grön Ungdom/Miljöpartiet Stenungsund

ANNONS