Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Lars Einar Engström: Alla kan köpas för pengar och är otrogna!

Sladdertackor har nog alltid funnits, men med modern teknik så har spridningen blivit universell, skriver Lars Einar Engström.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Sanningen är krigets första offer. Sägs det. Men vi lever numera i en värld där sanning, forskning och fakta blivit en tolkningsfråga, inte enbart när det gäller krig. Fake news och konspirationsteorier. Dom sprids snabbare än fakta och sanning. För fakta kräver underlag och bevis, det tar tid, men ”hittepå”-historier är snabba och många människor tycker det är kul att sprida dynga. Och sen har vi det där med sociala hatkampanjer och så kallade skämt, att påstå något om någon på sociala medier och om sanningen kommer fram, så kan du ju alltid säga: ”Äh jag skojade bara!” Sanningen? Skrev jag så. Vadå? Finns det någon som har en sanning?! Det är väl upp till betraktaren och lyssnaren att bestämma vad som är sant?

Sladdertackor har nog alltid funnits, men med modern teknik så har spridningen blivit universell. Dock cirka 40% av jordens befolkning har aldrig kopplat upp sig på nätet. Jag undrar vad dom funderar på? Carpe diem kanske? I takt med att antivaxxare och andra konspirationsteoretiker sprider märkliga historier så kom jag att tänka på gamla myter som jag hört, och fortfarande hör ibland, här kommer ett axplock:

Alla kan köpas för pengar! Alla skattefuskar! Alla är otrogna mot sina partners! (Det där hörde jag från en ung kamrat nyligen, men kan det verkligen vara sant? Och vadå ”alla” förresten?) Den här är bra: Alla stjäl! (om tillfället ges.) Och: Alla ljuger ibland! Sist men inte sämst: Alla osäkra väljare röstar på Folkpartiet! (Nej, nej, dom finns inte, Liberalerna heter dom numera och dom finns snart inte heller, i alla fall inte i riksdagen.)

Observera att alla ovanstående exempel är genomfalska. Alltså inte sanna. Inte ens den om att ”alla kan köpas för pengar.”

Media idag sägs leva på antalet ”klick” som en artikel får. Alltså hur många som går in och läser en artikel på nätet. Ju smaskigare rubrik, desto fler läsare. Och ju fler klick, desto fler annonsörer. Sant eller inte. Vem bryr sig?

Eller vad tror ni om detta? ”Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: Det finns inga fakta, bara tolkningar.” (Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Jag tror filosofen Nietzsche hade fel, det blir svårt att leva annars! För en rät vinkel är väl fortfarande 90 grader? Eller är det ändrat? Kanske Anders Fugelstad hade rätt när han skaldade: ”Ingenting är längre som förut, alla gamla sanningar är slut.” Den skrev och sjöng han på svensktoppen för femtio (50) år sedan.