Det blir svårare och svårare att få fram cyklar, menar Per Karlsson som driver Team Sportia i Stenungsund.
Det blir svårare och svårare att få fram cyklar, menar Per Karlsson som driver Team Sportia i Stenungsund. Bild: Mattias Modéen

Cyklar försenade – efter stoppet i Suezkanalen

”Pandemin har satt käppar i hjulet för oss”, konstaterar Richard Lees, som arbetar på Team Sportia i Stenungsund. Efterfrågan på cyklar är väldigt stor, men leveranserna är sena.
– Vår huvudleverantör av reservdelar har stora problem.

ANNONS

Efter en kylig, regnig och blåsig vår är cykelsäsongen äntligen här. Då kanske någon passar på att leta fram sin gamla cykel ur förrådet för att då upptäcka att den behöver servas, en annan kanske vill satsa på en helt ny cykel innan sommaren – och väljer då att åka till affären för att köpa en.

Bara för att komma tomhänt hem igen.

Det är just nu stor brist på cyklar – av vissa märken – i hela landet. Pandemin har försenat många cykelleveranser.

– Cyklarna är av olika fabrikat men alla är drabbade av samma problem, de får inte fram den färdiga produkten. Som Crescent till exempel, de får inte tag i delar, säger Richard Lees.

ANNONS

Han är reparatör, försäljare och allt i allo i butiken och har mycket att göra just nu i de olika rollerna.

– Det är många som vill ha cyklar, framför allt elcyklar, säger han och fortsätter:

– I år och förra året har det varit en beteendeändring hos kunderna, i form av köp. Men det känns inte som att just det är drivet av pandemin, det är mer generellt.

Per Karlsson, som driver både cykelbutiken och den mer traditionella sportdelen för Team Sportia i Stenungsund, håller med.

– Vi säljer mer elcyklar nu än när det var subventionerat.

Per Karlsson driver Team Sportia i Stenungsund.
Per Karlsson driver Team Sportia i Stenungsund. Bild: Mattias Modéen

I orderboken för elcyklar står ett tiotal personer på kö. Det är alla möjliga kunder, både unga och gamla och med sina egna specifika önskemål.

– Det är väldigt många som vill ha en elcykel för de vill ha en ökat frihet av olika anledningar. En del är äldre och inte lika rörliga, en del vill ha i samband med sin husbil, andra vill pendla. Intresset har ökat stadigt, säger Richard Lees.

Förutom elcyklar är det många som efterfrågar barncyklar, precis som vilken vår som helst.

Det är stor efterfrågan på barncyklar just nu.
Det är stor efterfrågan på barncyklar just nu. Bild: Frida Ekborg

– Problemet nu är att vi har svårt att få fram leveranserna. Det var när pandemin slog till och sedan det sista nu har skeppet i Suezkanalen gjort sitt också, vilket försenar ännu mer, säger Richard Lees.

Än så länge har det ändå gått rätt så bra att få fram varor som kunder efterfrågar, förklarar butikens ägare Per Karlsson. Men det blir svårare och svårare för varje dag.

– Det är ju inte bara cyklar, det är löparskor också till exempel. Skor vi skulle haft i februari har vi inte fått än, säger han och fortsätter:

– Det är frustrerande. Intresset för att röra sig både ute och inne ökar ju.

Och det går inte att få någon prognos för när leveranserna ska rulla på igen.

– Det står att vissa saker kommer om fem veckor, andra om 56 veckor. Men det kan komma tidigare också, säger Richard Lees.

ANNONS