Expertens bästa tips – så skyddar du dig mot bedrägerier

Falska meddelanden från ”barn” som behöver pengar, samtal om påstådd illegal aktivitet på kontot och en hyresvärd som skulle göra en kreditupplysning. Flera olika typer av bedrägerier har anmälts i STO-området i höst. Här är expertens bästa tips för att skydda sig mot bedragarna.
– Det bästa skyddet kan ibland vara att ha kunskap, säger Anna-Karin Kjellgren, brottsförebyggare på polisens bedrägerisektion.

ANNONS

Ett antal olika varianter på bedrägerier och försök till diton har anmälts till polisen i STO-området under hösten. Exempelvis har två äldre kvinnor fått falska sms från sina ”barn”, som bad dem att göra inbetalningar på 20 000 kronor vardera. En kvinna blev uppringd om ”illegal aktivitet” på hennes konto och uppmanades att logga in på sitt bank-id – men hon gick inte på det. En Orustbo svarade på en bostadsannons på Facebook och loggade sedan in på sitt bank-id, då hyresvärden ville göra en kreditupplysning på den potentiella hyresgästen. Men istället drogs 100 000 från hans konto.

ANNONS

– De är kreativa, helt klart, säger säger Anna-Karin Kjellgren, brottsförebyggare på bedrägerisektionen på polisen i region Väst om bedragarnas metoder.

Nya draget: Inkasso och Elgiganten

Brottsförebyggarna på bedrägerisektionen går igenom alla nya polisanmälningar om bedrägerier som kommer in. Senaste veckorna har de sett nya varianter av åldringsbedrägerier via telefon. Ett typiskt modus har i flera år varit att bedragarna ringer och påstår sig komma från banken eller polisen. De hävdar att någon tagit pengar från brottsoffrets konto, men de kan stoppa detta genom att skicka en polis eller banktjänsteman hem till offret. Denne hämtar bankkortet – och tömmer kontot.

– Men nu säger de att de kommer från inkassobolag och att du har köpt en telefon som du inte betalat för. Eller så påstår de sig komma från Elgiganten och att du köpt något utan att betala. De hävdar att personen har en skuld, som man måste betala nu – annars. Och det är inte bara äldre de riktar in sig på, utan alla åldrar, säger Anna Karin Kjellgren.

– Det går verkligen i vågor och nu är det blandad kompott med inkassobolag, banker, polisen och Elgiganten.

Tips: Rimlighetsfrågan

Brottsförebyggarna har nyligen startat en Facebooksida, där de berättar om bedragarnas metoder.

– Vår huvudsakliga uppgift är att minska brotten, men polisen kan inte stoppa allt. Ibland måste man som privatperson ha tillräckligt mycket kött på benen för att kunna stå emot ett bedrägeriförsök. Det bästa skyddet kan ibland vara att ha kunskap.

Experterna har några tips. Får du ett telefonsamtal eller ett mejl som kan vara ett försök till bedrägeri ska man ställa sig frågan: ”Är det rimligt?”.

– ”Är det rimligt att banken kommer hem till mig för att hjälpa mig med mitt kort?”. Nej, det är det inte – banken kommer aldrig hem till dig. Ställer man sig den frågan är man rätt säker.

Manipulerande bedragare

Ett av bedragarnas knep är social manipulation, vilket de är väldigt bra på.

– De är så duktiga på att få offret att tro på något. De vet att brottsoffren, särskilt äldre, blir jättestressade, oroliga och rädda när de ringer. Samtidigt är de så ofantligt trevliga och kan ha kvar personen i luren i en timme medan kontot töms. I det läget är det svårt att ställa sig rimlighetsfrågan – eller ringa banken eller en granne och kolla om det här stämmer.

”Aldrig så bråttom”

Man bör också ha med sig att bedragarna är ”mästare” på att göra offret rädd för att förlora pengar.

– Oavsett om det rör 10 000 eller 110 000 kronor så vill man ju inte bli av med det. Men när det gäller pengar är det aldrig så bråttom att man måste agera på fem minuter. Ta ett steg tillbaka och tänk: ”Är det rimligt?”.

Ska man alltid anmäla, även om man inte gått på bedrägeriet?

– Ja, det är bra om man gör det. Hade inte vi fått polisanmälningarna så hade vi inte vetat att dessa samtal eller mejl ens förekom. För oss är det jätteviktigt att få informationen, både för statistiken och det brottsförebyggande arbetet, säger Anna-Karin Kjellgren.

Fakta: Bedrägeribrott

• Närmare 30 000 bedrägerier anmäls i Västsverige varje år. Drygt sju procent av dessa går till åtal.

• År 2021 anmäldes 141 bedrägeribrott på Orust, 279 stycken i Stenungsund och 129 på Tjörn. Det var en ökning från året innan i samtliga kommuner.

• Enligt polisen minskar de anmälda bedrägeribrotten generellt. Men bedrägerier mot äldre och via telefon ökar. Det handlar om miljontals kronor som går från äldres konton och ner i bedragarnas fickor.

Källa: Polisen och Brottsförebyggande rådet.

LÄS MER:95-åring fick besök av falsk hemtjänst – ringde polisen

LÄS MER:Svanesundsbo fick sms om pengahjälp från sin påstådda dotter

LÄS MER:Misstanken – försökte teckna abonnemang i falskt namn

ANNONS