De renoverade unika segelbåten från USA

Reparationerna har pågått i ett år. Men nu är den 20 meter långa R12:an, byggd på ett varv utanför New York i slutet av 1930-talet, redo att sjösättas igen. Testseglingar planeras inom kort utanför Orust.

ANNONS
LocationVindön, Orust||

R12:an, som heter Northern Light Newport efter staden där den en gång i tiden byggdes, är en kappseglingsbåt med ett underrede av 13 ton bly och ovandel i mahognyträ. En gång i tiden var den det häftigaste som fanns bland segelbåtar, när den sjösättes 1938.

– Det var en tävlingssegelbåt utöver det vanliga, säger Rolf Carlgren, vd på Vindö Marin, som haft den stora uppgiften att renovera båten till full glans igen.

Att den hamnat på Vindö Marin beror enligt Rolf Carlgren på företagets goda rykte.

Northern Light Newport har renoverats på varvet på Vindön i ett års tid. Nu har den sjösatts.
Northern Light Newport har renoverats på varvet på Vindön i ett års tid. Nu har den sjösatts. Bild: Mattias Modéen

– Vi hade i början av förra året en annan av de totalt omkring ett dussin båtar som finns av den här modellen på gång till varvet för upprustning, men då kom pandemin och annat emellan, säger Rolf Carlgren.

ANNONS

Det fraktades dock ett annat exemplar över Atlanten med lastbåt från USA. Den kom till hamnen i Göteborg i februari förra året därifrån vidare till Vindö Marin. Där har den stått under tak och renoverats sedan dess, centimeter för centimeter.

Killian Busky från Irland är en av dem som reparerat båten med stor noggrannhet och precision.
Killian Busky från Irland är en av dem som reparerat båten med stor noggrannhet och precision. Bild: Mattias Modéen

– Det har nog lagts över 10 000 timmar på att renovera båten. Vi har haft ett tiotal specialister här som skött renoveringen. Den har letts av bland annat Sam Mark från Australien, som bland varit med och seglat America´s Cup vid flera tillfällen, säger Rolf Carlgren.

Killian Busky från Irland är en av dem som reparerat båten med stor noggrannhet och precision.
Killian Busky från Irland är en av dem som reparerat båten med stor noggrannhet och precision. Bild: Mattias Modéen

Att båten renoveras på Vindö Marin hör även ihop med att den fått en ny ägare. Det är en svensk som har köpt båten, men vem är ännu så länge inte offentligt.

– Ägaren är känd i seglarkretsar, säger Rolf lite hemlighetsfullt.

Segelbåten är 20 meter hög, men endast 4 meter bred.
Segelbåten är 20 meter hög, men endast 4 meter bred. Bild: Mattias Modéen

I dagarna väntas den stora segelbåten bli klar, eller så klar som möjligt. Enligt Rolf Carlgren kommer den aldrig bli riktigt klar.

– Det finns alltid saker att trimma, så den ska gå bättre och snabbare.

LÄS MER:Båtbyggaren som för hantverkskunnandet vidare till nästa generation

I hamnen på Vindön ligger Northern Light som en pärla bland alla andra segelbåtar med skrov av plast. 83 år gammal är hon med en mast som verkligen sticker ut. Masten som satt på segelbåten då den kom till Vindön, visade sig inte vara stabil nog. Den var för mjuk i toppen och stod krokigt.

– Mycket av båtens nuvarande utrustning har varit med ända sedan hon byggdes 1938 men masten var vi tvungna att byta ut. Vi hittade en ny mast på östkusten som fraktades hit som ett stort rör. För att kunna sätta dit den nya masten har det krävts enorma ombyggnationer, från en böjbar trämast till en stum i aluminium. Det har gjort att konstruktionen fick byggas om helt för att klara masten, ett jättejobb som tagit många mantimmar.

Under vintern har mycket arbete lagts ned på att slipa ner färgen på skrovet, fräsa 750 meter plank och sedan nåtlimma henne för att få skrovet stummare och få en bättre ytfinish. En del beslag och vinschar har bytts ut mot modernare varianter.

Meningen är båten ska bli klar att kunna tävla med igen, efter att den trimmats och körts in. Det körs klasser för veteransegelbåtar byggda i trä av det här slaget och det hålls mästerskap både 2023 och 2024. Tanken är att den här båten ska vara med där.

LÄS MER:Träbåtsträff i det mysiga formatet

– Det här är ingen fritidsbåt utan en tävlingsbåt som kommer att seglas av proffsseglare. Vi kommer troligen få göra ytterligare små justeringar på den efter den provseglats men sedan är tanken att ägaren ska segla hem den i veckan till dess nya hemmahamn i Göteborg.

Northern Light

Northern Light byggdes i New York av Henry B. Nevins varv i dubbel bordläggning av mahogny och ceder. Denna byggmetod skapade starka, stumma, täta skrov.

Under åren har Northern Light gått skiftande öden till mötes, hon kappseglades med en del framgångar innan andra världskriget satte stopp för seglandet. I slutet av 1950-talet och början av 1960-talet användes båten som sparringbåt vid Americas Cup. Sedan ansågs båten vara för gammal och såldes till Michigan. Båten sjönk 1984, men räddades då hon köptes av en båtentusiast som renoverade henne och båten användes som charterbåt. År 2015 blev Northern Light stående på land till salu innan hon köptes till Sverige i slutet av 2019 och fraktades då till Vindön.

En 12:a är en stor båt som kräver 16 personers besättning på kappseglingsbanan för att kunna hanteras effektivt. Northern Lights mått är: L.ö.a 21.33 m. L.v.l 13.72 m. B. 3.65 m. Djup 2.67 m och segelarea 179 m2. Deplacementet är 27 600kg

ANNONS