Arbetet med att tömma vraket från olja utförs av dykare från ett danskt företag som avslutningsvis även kommer att rensa vraket från så kallade spökgarn, förlorade fiskeverktyg.
Arbetet med att tömma vraket från olja utförs av dykare från ett danskt företag som avslutningsvis även kommer att rensa vraket från så kallade spökgarn, förlorade fiskeverktyg. Bild: Fredrik Lindgren

Dykare halvvägs med att tömma det miljöfarliga vraket på olja

Fartyget Skytteren, som legat på botten vid Måseskär i snart 80 år, klassas av Sjöfartsverket som ett av Sveriges mest miljöfarliga vrak. Men nu har arbetet med att tömma vraket på sin farliga last slutligen kommit halvvägs.

ANNONS

Det norska fartyget Skytteren besköts den 1 april 1942 av tyskarna och drev sedan brinnande norrut längs Bohuskusten. Där valde sedan kaptenen ombord att sänka fartyget utanför Måseskär där det sedan legat på 74 meters djup med sin farliga last på nära fyrahundra tusen liter olja.

2018 gjordes undersökningar av sjunkna Skytteren, med hjälp av försvarsmakten. Ubåtsräddningsfatyget Belos låg då över vraket där dykare undersökte hur man skulle kunna bärga de uppskattningsvis 400 kubikmeter olja som vraket rymmer.
2018 gjordes undersökningar av sjunkna Skytteren, med hjälp av försvarsmakten. Ubåtsräddningsfatyget Belos låg då över vraket där dykare undersökte hur man skulle kunna bärga de uppskattningsvis 400 kubikmeter olja som vraket rymmer. Bild: Lasse Edwartz

Vraket har genom åren flera gånger undersökts, bland annat med hjälp av Försvarsmakten och en undervattensrobot, och sedan mitten av september har dykare på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten arbetat på plats med att försöka tömma vraket på oljan.

LÄS MER:Planen: Så ska Skytteren tömmas på olja

Vädret har försenat arbetet

Arbetet har nu kommit ungefär halvvägs, berättar Fredrik Lindgren, utredare på havsmiljöenheten på Havs- och vattenmyndigheten.

ANNONS

– Vi skulle egentligen redan ha varit färdiga, men den hårda vinden har försenat dykarbetet, plus att det visat sig att oljan i vissa av bränsletankarna skiktat sig så att den blivit så pass trögflytande att den först behövt hettas upp för att kunna pumpas ut, förklarar han.

Detta har gjorts genom att använda varm ånga.

Planen är nu att fortsätta tömma vraket på olja genom att borra sig in i bränsletankarna på styrbord sida, och sedan med en specialtillverkad borrlans via dessa hål även försöka trä sig in för att borra hål i tankarna på babordssidan, som vraket vilar på.

Ska även rensas på spökgarn

Arbetet utförs av dykare från ett danskt företag som utgår från Skagen. De kommer avslutningsvis även rensa vraket från så kallade spökgarn.

– Vi vet med hjälp av kameraidentifikation att det finns åtminstone fem sådana förlorade fiskeredskap i anslutning till vraket, säger Fredrik Lindgren.

Förhoppningen är allt ska vara klart inom ett par veckor.

– Men det beror förstås på väder och vind och företaget har annars fram till årsskiftet på sig att slutföra arbetet.

Kostnaden för själva arbetet uppskattas gå på runt 20 miljoner kronor.

ANNONS