Jean Lycke är instruktör på Kustens marina utbildningar norr om Orust och kommer hålla i utbildningarna för vattenskoterförare.
Jean Lycke är instruktör på Kustens marina utbildningar norr om Orust och kommer hålla i utbildningarna för vattenskoterförare. Bild: Privat

Efter regeringens besked: De vill utbilda förare i vattenskoter

Kravet på förarbevis innebär att den som vill köra vattenskoter nästa sommar behöver gå en utbildning, och det är hög tid att boka in sig.
– De flesta som kör är säkert duktiga, men många har ingen nautisk kompetens, säger Jean Lycke, instruktör på Kustens marina utbildningar.

ANNONS

Sedan riksdagen klubbade igenom kravet på förarbevis för vattenskoter har Transportstyrelsen jobbat med att kunna komma igång med utbildningarna. Flera företag runt om i Sverige har anmält sitt intresse, och ett av dem är Kustens marina utbildningar, på Vindön norr om Orust.

Än så länge är det inte klart vilka och hur många utbildningar det kommer finnas att gå, men Kustens har redan bokat upp flera elever i sommar.

– Man säger att det finns cirka 30 000 vattenskotrar, och tidigare har det inte funnits några krav på förarna. De flesta som kör är säkert duktiga, men många har ingen nautisk kompetens. Man måste ha ett gott sjömanskap och de kraven som Transportstyrelsen nu ställer är väldigt bra gjorda, säger Jean Lycke, instruktör som kommer hålla i vattenskoterutbildningarna.

ANNONS

Man måste respektera djur och natur

Han säger att det krävs många timmars körning för att lära sig allt man ska kunna. Att lägga till säkert vid en brygga exempelvis, det låter kanske enkelt men så fort man slutar gasa går det inte att styra en vattenskoter, då den inte har något roder.

De är dessutom mycket snabba och kan komma upp i hastigheter på över 100 kilometer i timmen. Att färdas 30 meter i sekunden kräver att man har sjövett, menar Jean Lycke.

LÄS MER:Klart med förarbevis för vattenskoter

– Du måste vara ansvarsfull, framför allt för djuren och naturens skull. Det är fruktansvärt att alla inte respekterar naturskyddsområdena här, säger han och förklarar:

– Det är kul att titta på sälar, men det finns en risk att honorna som diar dyker ner och lämnar sina ungar och då inte kommer upp igen på ett tag, vilket kan skada ungarna. Och samma sak med sjöfåglarna. Det står på sjökorten var man inte får vara vissa perioder och kan man inte läsa sjökort bryter man lätt mot de reglerna.

Utbildning inriktad mot västkusten

Jean Lycke tror och hoppas att det kommer bli en förändring på sjön nästa sommar, när kravet på förarbevis träder i kraft den 1 maj 2022.

Utbildningen han kommer erbjuda är två dagar, varav den första är teori och den andra innehåller lärarledd praktik och körövningar. Utbildningen kommer vara inriktad på västkusten och att köra på havet.

– Vattenskotrar påverkas mycket av vinden och strömmar. Och vi har strandskydd och omkörningsregler som är viktiga att känna till.

LÄS MER:Guide: Så svalkar du dig med sommarens hetaste aktivitet

Kan vara farligt på sjön

Det kan också vara farligt att vara vårdslös på havet. Att ramla med en vattenskoter i full blås kan göra att man hamnar en bit bort från den, även om motorn stannar när säkerhetsspärren löser ut. Är det då kallt i vattnet och man inte kan ta sig upp kan det få förödande konsekvenser.

– Du kan få hypotermi och är du inte rätt klädd kan det vara katastrof.

Men med förarbevis och sjövett är vattenskotrarna så klart både roliga och häftiga.

– Om man använder det här på rätt sätt kan det bli hur kul som helst och man kommer kunna upptäcka skärgården på ett nytt sätt, säger Jean Lycke.

ANNONS