Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Niklas Krafft driver En Bohuslänsk Deli med fiskaffär i Ellös och fiskbil bland annat i Varekil. Han är starkt kritisk till rabatthysterin under Black Friday. Bild: Erika Olofsson
Niklas Krafft driver En Bohuslänsk Deli med fiskaffär i Ellös och fiskbil bland annat i Varekil. Han är starkt kritisk till rabatthysterin under Black Friday. Bild: Erika Olofsson

Fiskhandlare mot strömmen – kör Blue Week istället för Black Friday

Ingen sänkning av priset, däremot en frivillig höjning. Blue Week är motsatsen till Black Friday.
– Vi har helt enkelt inte råd att haka på amerikanska trender, säger Niklas Krafft, fiskhandlare på Orust.

Halva priset, kanske mer rabatt än så. Black Friday är inte bara en dag där butikerna lockar med kapade priser, det har blivit en vecka där konsumenterna landet över överöses med förslag på billiga klipp.

Alla företagare är dock inte med i rabatthysterin. Niklas Krafft som driver fiskaffär och ett par fiskbilar på Orust, är starkt emot hysterin som Black Friday medför.

LÄS MER: De söker efter gamla recept till ny kokbok

– Vi i likhet med andra som bedriver handel på landsbygden har inga resurser för att erbjuda detta. Vi har helt enkelt inte råd att haka på amerikanska trender när hela vårt fokus handlar om att förlora så lite pengar som det bara går på lågsäsong.

En slant till sjöräddningen

Det Niklas Krafft och hans En Bohuslänsk Deli gör, går stick i stäv med Black Friday. Istället för att dra av rabatt på det kunden köper, så kan kunden välja att lägga till en slant.

– Vi garanterar våra kunder att inga extra rabatter eller kampanjer kommer att erbjudas, det kallar jag för Blue Week. Däremot kan kunden lägga på 10 procent på priset och de pengarna går då oavkortat till Sjöräddningen på Käringön. Det är helt och hållet upp till kunden om de vill stödja Sjöräddningen med sitt köp.

Niklas Krafft är mycket mån om de lokala handlarna och önskar att Orustborna tänker likadant.

– Black Friday är ganska så ocharmigt. Konsumenterna måste förstå helheten. För oss småföretagare handlar det om överlevnad året om. Ska de lokala småföretagen finnas kvar måste de ha kunder året om, inte bara tre månader om sommaren.

LÄS MER: Nu blir drömmen om Skärgårdsverket verklighet

Trots en regnig och blåsig novembermånad gav sig Niklas ut under torsdagsmorgonen med sin fiskebåt för att fylla diskarna i sin fiskbutik. Han är noga med att det ska finnas färsk fisk och fina skaldjur till de kunder som kommer.

Bra grejor året om

– Ekonomiskt sett vore det bäst att stanna hemma och låta fiskebåten ligga vid kaj, men jag vill ha bra grejor att sälja till mina kunder året om.

Han uppmanar Orustborna att handla mer hos de små lokala företagen.

– Ska det finnas företagare och butiker kvar i kommunen måste de ha kunder. Ska vi kunna ha öppet under sommaren måste vi även ha inkomster under höst och vinter, därför säger jag nej till amerikanska påhitt som Black Friday.


Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
 
1. Sök på ST-tidningen i AppStore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.
 
Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.