Kommunen varnar för påstridig sotarfirma

Orust kommun varnar för att de den senaste veckan fått flera samtal från oroliga invånare som kontaktas av ett sotarbolag som genom påstridiga metoder försökt få dem att boka in ett besök och betala för rengöring av sina ventilationssystem. Detta med hänvisning till en lag som slutade gälla 2004.

ANNONS
|

Företaget, som är ett annat än det som normalt sotar hos de privata Orusthushållen, ska ha kontaktat flera privatpersoner med besked om att det är lag på att alla hushåll ska få sin spisfläkt och imkanal kontrollerad mot en kostnad.

Detta stämmer dock inte då denna lag slutade gälla 2004. Det är sedan dess fastighetsägaren själv som ansvarar för att spisfläkten och imkanalen, som går från köksspisens fläkt, underhålls och är ren. Rengöringen är något man antingen kan göra själv eller beställa av en entreprenör, som sin ordinarie sotarfirma.

Det finns dock inget krav på hur ofta kanalen ska rengöras, utan det beror förstås på hur snabbt det samlas smuts och fett eller använda partiklar i den, skriver Orust kommun på sin hemsida.

ANNONS

”Brukar gå i skov”

Johan Palevik, skorstensfejarmästare vid Sotningstjänst i Väst, som normalt sotar hos privathushållen på Orust, Tjörn och i Stenungsund, bekräftar att även de fått flera samtal från oroliga invånare.

– Jag kan väl inte påstå att vi är nedringda, men det har varit ett antal privatpersoner som hört av sig från Orust den senaste veckan och veckan innan dess även från Tjörn, berättar han.

– Däremot inte från Stenungsund än så länge, men det kanske kommer nästa vecka för det här brukar gå i skov några gånger om året, då jag gissar att man skannar av landet och sedan börjar om igen på ruta ett.

I flera inslag i media varnar också räddningstjänsten i olika delar av landet sedan flera år tillbaka för firman eller firmorna som kontaktar hushållen med de oriktiga uppgifterna.

”Moraliskt tveksamt”

Att erbjuda tjänsten är i och för sig inget brott, betonar Johan Palevik.

– För det är naturligtvis bra att man håller sin spisfläkt i gott skick. Det som är moraliskt tveksamt i sammanhanget är väl att den som ringer upp påstår att det här en lagstadgad åtgärd man måste vidta, för det stämmer inte.

Johan Palevik kan heller inte med säkerhet bekräfta att det är en och samma firma som återkommande hör av sig till de olika hushållen för att erbjuda tjänsten.

– Det kan var flera olika, eller så är det samma som byter namn efterhand. Jag vet faktiskt inte. Många av de som ringer oss har inte uppfattat namnet på företaget som ringt och då ringer de oss, som bara kan bekräfta att det inte är vi.

Drabbad Orustbo berättar

En av dem som i veckan blivit uppringd är Berit från Orust. Mannen som ringde sa sig komma från en ventilationsfirma som hon inte uppfattade namnet på. Han föreslog ganska snabbt i samtalet att de skulle boka in en tid så att hennes köksfläkt kunde kontrolleras.

– Han sa att han bara hade en tid ledig den närmsta veckan, men när jag sa att jag skulle till läkaren just den dagen blev det plötsligt en annan tid ledig dagen efter.

Berit har en braskamin och en köksfläkt och detta berättade hon för mannen som ringde. Hon fick då just förklaringen att det är lag på att imkanalen ska kontrolleras.

Ville skicka mejloffert

– Mannen var påstridig men jag sa att jag har låg pension och inte har råd. Jag tackar aldrig ja till erbjudanden jag får över telefon, men det ville han inte lyssna på. Jag bad att få kostnadsförslag skriftligen. Då erbjöd han sig att skicka en offert på mejl, men jag har ingen dator.

Berit fick nekat erbjudandet, och avslutat samtalet, men hon känner sig fortfarande lite illa berörd över händelsen.

– De vill bara lura oss gamla människor på pengar. Jag ringde min son och berättade om samtalet, han sa att det var bra att jag stått på mig och tackat nej.

LÄS MER:Violet lurades på 400 000 av kärleksbedragare – nu hjälper hon andra

LÄS MER:Tidigare apoteksanställd åtalas – misstänkt för receptbedrägeri

LÄS MER:Svarade på bostadsannons – blev av med nära 100 000 kronor

ANNONS