Kontaktcenter första sluss in till kommunen

Stort, ljust och inbjudande. Entrén i kommunhuset i Henån är ombyggd, här ska ett nytt kontaktcenter flytta in.
– Det har verkligen blivit jättebra. Tanken är att kontaktcentret ska bli ett första trevligt möte för besökarna, säger kommunalråd Catharina Bråkenhielm (S).

ANNONS

Under tre månaders tid har kommunhusets entré varit tillfälligt flyttad. Anledningen är en större ombyggnation, från en traditionell reception till ett större kontaktcenter. Nu är ombyggnationen klar och även om det fortfarande saknas lite möbler och väggarna gapar vita i väntan på dekoration, så har entrén nu öppnat upp i nygamla lokaler.

– Det har verkligen blivit jättebra. Tanken är att kontaktcentret ska bli ett första trevligt möte för besökarna, säger kommunalråd Catharina Bråkenhielm (S) som har sitt kontor i huset.

En första sluss

Personalen i kontaktcentret ska vara en första sluss vid all kontakt med kommunen. Tanken är att personalen i kontaktcentret kan hjälpa upp till i 80 procent av samtalen som kommer in eller besöken till huset. Tidigare arbetade två personer i kommunens växel. Nu kommer åtta kommunvägledare att bemanna kontaktcentret. En av dem är Irene Eriksson som arbetat där under många år. Hon kommer fortsätta svara på inkommande samtal men har även fått andra arbetsuppgifter.

ANNONS

– Vi ska göra så mycket mer som kommunvägledare än svara i telefon, det ska bli roligt med det nya centret.

Redan för tiotalet år sedan gjordes försök att starta upp ett kontaktcenter, men det blev aldrig något av, men hösten förra året fattade kommunfullmäktige beslutet att ombyggnationen skulle genomföras.

Fått dåligt betyg

– Tyvärr har vi fått dåliga betyg vid undersökningar på hur allmänheten uppfattar kontakten med kommunen och det vill vi ändra på, säger Catharina Bråkenhielm.

Det är en stor ombyggnation som gjorts. Väggar och dörrar har tagits bort och den gamla receptionsdisken har flyttats, allt är ljust och modernt. Receptionsdisken är nu det första besökarna i kommunhuset ser.

– Det ska vara öppet och inbjudande att komma in här. Tanken är att det ska in möbler så besökarna kan sitta bekvämt här och vänta.

Kommunvägledarna ska bland annat hjälpa till att fylla i ansökningar, svara på mejl, handlägga vissa ärenden, svara på fakturafrågor och frågor om när kommunala verksamheter håller öppet.

Ombyggt för två miljoner

– Dagens lunchstängt kommer också att tas bort. I höst kommer kontaktcentret vara helt i gång. Fullt utbyggt har hela satsningen hållits inom den budget vi satte på 2,3 miljoner kronor.

LÄS MER:Orust på bottenplats i årets företagsrankning

LÄS MER:Orust rasar i lärarrankning

LÄS MER:Orustborna får vänta längst i länet på ambulans

ANNONS