Kranfartyg driver utanför Käringön – insats med helikopter

Sjö- och flygledningscentralen och Kustbevakningen samarbetar i en insats efter att ett arbetsfartyg ligger och driver utanför Käringön. Under eftermiddagen kunde fartyget kopplas till bogserbåt. På grund av den hårda vinden valde Kustbevakningen att stanna kvar och övervaka insatsen tills båten når land.

ANNONS
|

Vid halv tio-tiden på onsdagsförmiddagen larmades Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral till Käringön på Orust, där ett arbetsfartyg låg och drev sedan natten till onsdagen. Även Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet är inkopplade i ärendet.

– Det handlar om ett kranfartyg som ligger och driver sedan i natt. Ombord på fartyget är tre personer, men situationen är under kontroll, säger Emma Nykvist, sjöräddningsledare Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Enligt Sjö- och flygledningscentralen är fartyget kopplad till en bogserbåt och den driver nu sakta in mot land.

– De väntar på att det ska bli grundare vatten så att de kan ankra fartyget. Vi avvaktar och följer situationen och har en räddningshelikopter på plats, berättar Emma Nykvist.

ANNONS

10 ton tung vajer har släppt

Problemet på fartyget är att en 10 ton tung vajer har släppt från arbetsfartygets kranspel. Vajern har även hamnat i fartygets propeller och manövreringsförmågan är kraftigt försämrad.

Besättningen på arbetsfartyget och bogseringsbåten som assisterar är totalt åtta personer. Tillsammans drev de sakta i nordostlig riktning under dagen, men under eftermiddagen kunde man koppla båten till en kommersiell, större, bogserbåt och få kontroll över fartyget.

Vid 13.00 anlände Kustbevakningens stora fartyg KBV 001 Poseidon till platsen och finns med för att övervaka situationen.

– Vi är på plats och har startat en miljöoperation i förebyggande syfte. Nu är båten kopplad till en kommersiell bogserbåt och vi är standby om det går dåligt. Målet är att dra henne till lä, men det är kraftig vind som ska öka, säger Kalle Isaksson, presstalesperson på Kustbevakningen.

Arbetsfartyget har även 34 kubik oljeprodukter ombord. Diesel, smörjolja och olika ämnen som riskerar att hamna i havet ifall fartyget går på grund.

ANNONS