Lång debatt om elevernas restider – igen

Det är fel att påstå att eleverna får längre restid med den nya skolskjutsorganisationen. Det menade Veronica Almroth (L) då debatt om skolskjutsar fördes i kommunfullmäktige.
– Flera elever kommer att få kortare restid.

ANNONS

Den nya skolskjutsorganisationen är en av de mest väldebatterade frågorna på Orust. Två timmars debatt vid förra månadens kommunfullmäktige ledde då till en återremiss. Nu har frågan behandlats igen.

Läsåret 2022/2023 ska de nya skolskjutsreglerna träda i kraft. En av de föreslagna förändringarna är paragrafen som reglerar hur länge eleven kan få resa till och från skolan. Enligt dagens riktlinjer får tiden som räknas som elevens restid, i anslutning till skoltid, maximalt vara 60 minuter per resa, detta föreslås ändras till 90 minuter.

När frågan på nytt togs upp under torsdagens möte med kommunfullmäktige blev debatten återigen över två timmar lång. Oppositionsrådet Lars Larsson (C) hävdar att förslaget inte är framarbetat utifrån barnets bästa, förslaget följer inte barnkonventionen menar han.

ANNONS

Följer inte barnkonventionen

– Vi har satsat på att bygga fina skolor men hur ska vi kunna locka hit barnfamiljer om elevernas restid med skolskjuts kan vara 90 minuter?

Larsson lyfte fram längden på restid men även barnens säkerhet vid bussbyten, i debatten.

– Vi har inte följt barnkonventionen och sett till barnets bästa.

Sektor lärande som fått bereda frågan ytterligare en gång efter återremissen vid förra månadens kommunfullmäktigemöte, anser däremot att kommunens nya organisation kring skolskjutsar tar barnens bästa i beaktande och att barnkonventionen följs.

Svar på tal i debatten fick Larsson av sektor lärandes ordförande Veronica Almroth (L). Några 90 minuter på buss är det inte tal om, menar hon.

Flera får kortare restid

– Vi kommer i nuläget inte ha någon elev som har längre restid än 60 minuter. Däremot kommer ett antal elever få kortare restid då sträckorna har dragits om.

Enligt Almroth är det i dag ett fåtal elever som har lång restid i buss. Dessa elever bor långt från skolorna.

– De elever som bor i dessa områden har idag cirka 50-55 minuters resa med buss till sin skola. I den planerade nya organisationen kommer det fortfarande vara samma restid för dessa elever. Det går inte att köra fortare från Mollösund till Henån än vad vi gör i dag.

2019 började sektor lärande att arbeta med den nya skolskjutsorganisationen och frågan är väl genomarbetad menar hon.

– Vi har haft landets dyraste skolskjutsar. 18 bussar kör runt elever, det är inte rimligt. Vi vill minska antalet bussar till 11 och får därmed sex miljoner kronor över som kan läggas på verksamheten istället för transporter, säger Almroth.

Förstör hela upphandlingen

Orust kommun tar över ansvaret för skolbussarna och kan med det arbeta flexibelt.

– Vi styr över skollinjerna, vi kan när vi vill lägga till nya busslinjer om det behövs. Vi har nu lagt in tre turer istället för två vilket ger skolorna mer flexibilitet då scheman ska sättas och vi kan använda skolbussarna till andra resor, till exempel studiebesök under skoltid.

Vänsterpartiets Rolf Sörvik och Folkviljans Michael Relfsson var båda delaktiga i den långa debatten. Relfsson önskade få reda på hur många elever som blir drabbade med de nya riktlinjerna medan Sörvik i ett inlägg lade fram förslaget att bland annat ändra tillbaka till 60 minuter.

Beslutet som fattades av kommunfullmäktige var att anta de nya reglerna för skolskjutsar. Mot förslaget röstade Centern, Folkviljan, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.

LÄS MER:Oro för att skolelever på Orust ska få tre timmars resväg

LÄS MER:Kerstin valde nytt liv på Island

LÄS MER:Elever tvingas trängas på skolbussen

ANNONS