För ett år sedan öppnades avdelningen Snäckan vid Ängsvikens äldreboende. Det larmsystem som då installerades har inte fungerat fullt ut. Uppkopplingen till Wifi tappas vissa dagar många gånger under ett arbetspass och ett avbrott kan, enligt anmälan till Arbetsmiljöverket, vara mellan några sekunder och flera timmar. Personalen har utrustats med överfallslarm, detta larm går till andra kollegors telefoner.
Överfallslarm fungerar inte
– Nackdelen med överfallslarmet är att det inte framgår var på Snäckan den som larmar är. Personalen känner sig otrygga då larmsystemet gör att det kan ta längre tid att få hjälp, säger huvudskyddsombud Gunilla Hansson.
I augusti förra året märkte personalen vid avdelningen för första gången att larmen inte fungerade. Då skrevs en tillbudsrapport. När insatta åtgärder inte räckte, skrevs även en risk och konsekvensbedömning. Gunilla Hansson känner att personalen inte fått gehör de gånger de lyft problemet med bristen på fungerande larm.
– Detta berör i högsta grad brukarna. Om brukarna larmar och larmet inte når oss, då kan det vara fara för brukaren. Är vi inne hos en brukare och något händer samtidigt som larmet är ur funktion, så kan det ta längre tid innan en kollega kan komma och hjälpa till. Har brukaren trillat och slagit sig vill vi inte lämna denne, då får vi ropa tills en kollega hör.
Föreläggande om vite
Gunilla är personalens starka röst och engagerade i Kommunal. Hon slåss för personalen bästa, för sina kollegor.
– Kommunen har haft ett år på sig att åtgärda det här, men det har inte skett något. Arbetsmiljöverket har varit på besök två gånger och nu har de beslutat om vite. Det har gått för långt tycker jag då kommunen får ett föreläggande om vite.
Senast 1 oktober ska larmet vara åtgärdat.
Sektorchef för omsorg, Lena Gardtman, framhåller att det lagts ned mycket arbete för att få igång larmen vid Snäckan.
– Vi har arbetat med problematiken och inte på något sätt nonchalerat personalen i denna fråga. Alla vill att det ska finnas ett fungerande larm, vi måste hjälpas åt för våra brukares bästa och inte slåss mot varandra.
Problem med icke fungerande larm finns i hela landet menar sektorchefen.
– Vi lever i en digital värld och problemet med larmoperatörer och svaga nät finns på många ställen i landet. Situationen på Orust är inte bra, men det är på inget sätt unik.
Klart innan hösten
Arbetsmiljöverket gjorde ett delavslag på den anmälan som personal vid Snäckan skickade in. I anmälan krävde personalen att arbetsmiljön vid avdelningen skulle säkras upp med ytterligare personal fram tills dess att larmen åtgärdats. Detta avvisade arbetsmiljöverket.
– Hade vi sett att det var fara för brukare eller för personal så skulle givetvis mer resurser satts in.
Enligt Lena Gardtman är fokus nu på att åtgärda larmen.
–Det ska vara klart efter semestertiderna.