Träbåtsentusiast vill göra Kungsviken till centrum för maritimt arv

Båtbyggartraditionen på Orust sträcker sig långt tillbaka, men ändå finns det ingen plats där historia och tradition visas upp. Träbåtsälskaren Leif G Martinsson föreslår nu att det byggs ett museum i Kungsviken, ett sätt att bevara arv och kultur till kommande generationer.

ANNONS

Kungsviken har en gammal båtbyggartradition. Enligt sägnen ska Olav Tryggvasons vikingaskepp "Ormen Långe" ha byggts här på 900-talet. Den första uppgiften om båtbyggeri kommer från 1200-talet, då den norske kungen Håkon Håkonsson lät bygga sig ett krigsfartyg ej långt från platsen.

På 1890-talet blev ångfartyg och engelska kuttrar allt vanligare och därmed upphörde i stort sett byggandet av stora fartyg. Man riktade i stället in sig på att bygga nöjesbåtar, och visdiktaren Evert Taube var här och reparerade sin kosterbåt "Monsunen".

LÄS MER:Förening känner försiktig optimism inför köp av varv

– Kungsviken är båtbyggartraditionens vagga och ändå finns det inget i dag som visar eller talar om att det är härifrån som de flesta varven som finns och har funnits, en gång startat, säger Leif G Martinsson, aktiv i Kulturföreningen Gösta Johanssons varv.

ANNONS

Enda varvet som är kvar

Det gröna varvet i Kungsviken, Göstas gamla varv, är det enda kvarvarande varvet i Kungsviken. Det står kvar som Gösta lämnade det på 1950-talet. Intill Göstas varv finns en tomt där en lokal företagare försökt utveckla en mindre marina, med ett flertal små fritidshus och tillhörande hamn. Politiken i kommunen valde dock att säga nej till planerna och nu ska frågan utredas vidare.

LÄS MER:Stopp för fritidsbostäder i centrala Kungsviken

LÄS MER:Johan Olséns plan för Kungsviken kan stoppas

På den här tomten vill Leif G Martinsson gärna se att det byggs ett museum.

– Jag tycker att Orust kommun ska köpa in marken och bygga en byggnad här som symboliserar det maritima navet, gärna en rund byggnad. Här kan finnas möjligheter till konferens, det kan finnas en restaurang, men framför allt kan kommunens fantastiska båtbyggarhistoria få samlas här. Det kan finnas möjligheter till utbyte med andra länder, kanske seglande ungdomar, föreläsningar och utställningar.

Stärka maritima arvet

Leif vill gärna att kommunen inleder ett samarbete med kulturföreningen, för att ytterligare stärka det maritima arvet.

– Att komma in i Göstas varv är som att gå 60-70 år tillbaka i tiden. Den här miljön måste bevaras till eftervärlden. Vi måste se till att bevara arvet och kulturen efter alla de människor som gjort ön till det den är. Kungsviken är en verklig pärla och har en stor potential att bli ännu bättre.

LÄS MER:100 årig ”pärejakt” firas i Kungsviken

Leif har tidigare lämnat förslag till politiken att kulturhuset i Henån ska byggas till med ett museum där båtbyggartraditionen skulle få plats. Det förslaget vann inget gehör hos de bestämmande i kommunen.

– Att satsa i Kungsviken hade varit ännu bättre än att bygga i Henån. Kungsviken och dess båtbyggare har ett rykte som är enastående. I Kungsviken finns båtbyggeriets DNA. Jag skulle vilja påstå att vi inte bara har en möjlighet att förvalta detta på bästa sätt, det är nästan en skyldighet.

Historiskt båtbyggeri

Leif har besökt Museumswerft Flensburg i Tyskland som skapat just ett sådant museum som han tycker att Orust kommun ska satsa på. Här finns en hamn med gamla träbåtar, det finns en rad träbåtar att beskåda inomhus, både gamla och lite nyare. Allt utmärkt med informativa skyltar så besökarna lätt kan läsa och förstå.

– Varför besöker vi Rom? Jo, för att ta del av historien där. Vi måste tänka samma på Orust. Båtbyggeriet är vår historik, då måste vi även se till att bevara detta till eftervärlden.

ANNONS