Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Victor Dahlgren, biblioteksassistent på Orust bibliotek, lovar att försöka svara på alla enklare frågor rörande datorer, surfplattor och telefoner. Bild: Erika Olofsson
Victor Dahlgren, biblioteksassistent på Orust bibliotek, lovar att försöka svara på alla enklare frågor rörande datorer, surfplattor och telefoner. Bild: Erika Olofsson

Victor ska guida till appar och bättre surf

Att höras och ses via olika digitala kanaler har för många varit enda möjligheten att mötas det senaste året. Nu provstartar biblioteket en ny satsning på digital hjälp för alla som vill ha svar på enklare it-frågor.

Victor Dahlgren, biblioteksassistent på Orust bibliotek, är en av dem som leder satsningen.

– Att hjälpa kommuninvånarna med enklare it-frågor är något som länge ingått i vårt uppdrag och där vi tidigare bjudit in till både tematräffar och individuella träffar med handledare på plats här i biblioteket.

– Den pågående pandemin har ju samtidigt dessvärre gjort att vi fått pausa den verksamheten, så nu provar vi med distanshjälp i stället, fortsätter Victor Dahlgren.

Start nästa vecka

Den digitala it-hjälpen kommer att erbjudas mellan klockan 13 och 15 på tisdagar, med start den 30 mars.

– Då kommer man via en länk på kommunens hemsida att kunna koppla upp sin dator mot oss via en mötesplattform som heter Jitsi Meet. Använder man i stället sin surfplatta eller telefon kan man ladda ned en gratisapp med samma namn för att vara med, säger Victor Dahlgren.

– Det ska bli spännande, för vi vet ju inte alls hur många vi blir eller vilken efterfrågan som finns. Betydligt fler, även äldre, har ju blivit mer digitala de senaste året, då de mer eller mindre tvingats till det.

Nya frågeställningar

Men detta har också lett till en del nya frågeställningar.

– Jag pratade just med en bibliotekskollega i Stockholm, som ger it-hjälp på liknande sätt som vi nu ska göra. Hon berättade att de får många frågor om allt från de vanligaste apparna och tjänsterna vi använder för att underlätta vardagen, till mer allmänna frågor om internet som till exempel vilka spår man kan lämna efter sig om man använder en viss webbläsare, säger Victor Dahlgren

– I vårt fall som bibliotek är det förstås också rätt många som har frågor om hur man kan lyssna på böcker eller läsa tidningar digitalt, berättar han vidare.

Victor Dahlgren lovar att försöka svara på de flesta av frågorna som kan komma att dyka upp.

– Men det är klart, är det någon som exempelvis behöver hjälp med att installera om hela datorn så blir det svårare. Där rekommenderar vi att man tar kontakt med någon mer kunnig inom just det området, för det kräver både lite mer kunskap och tid än vad vi kan bistå med.


Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
 
1. Sök på ST-tidningen i AppStore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.
 
Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.