Deras hållplats är bara ett dike

Busshållplatsen i Skröperöd har enligt tidtabellen två lägen – ett på vardera sidan av vägen. – Men det finns ingen hållplats på den ena sidan, säger Ted Larsson, som är en orolig förälder i området.

ANNONS
|

För tre år sedan flyttade Ted Larsson och hans familj till ett hus i Skröperöd utanför Svenshögen. De två sönerna, 11 och 13 år gamla, har åkt skolskjuts sedan dess, men de har inte kunnat gå på vid Skröperöd.

Enligt tidtabellen finns både ett läge A och B vid Skröperöds hållplats men så ser det inte ut i verkligheten. Läge B är bara ett dike som börjar någon decimeter utanför vägbanan.

Inte optimalt att vänta på bussen där förstås?

– Nej, på vintern är det kolsvart här och mycket trafik på morgnarna. Vi har varit tvungna att åka till andra hållplatser med barnen, men nu fungerar det inte i och med att frugan fått ett nytt jobb och andra arbetstider, säger Ted Larsson.

ANNONS

Är du orolig?

– Det är klart att det finns en oro. Det känns inte alls bra att ha det så här.

Vill bygga en egen plattform

För den äldste sonen fungerar det att ta bussen in mot Stenungsund och Stenungskolan, men för den yngste blir det svårare. Han måste ta bussen som går via Svenshögen och ned till Spekeröds skola.

– Jag tänker att vi skulle kunna bygga en egen plattform som man kan stå på när man väntar på bussen, säger Ted Larsson.

LÄS MER:Fotbollssupporter i fredstid blev busschaufför i krigstid: ”Man vill ju hjälpa till”

Malin Kristensson, samhällsutvecklare på Västtrafik, säger till ST-tidningen att det inte är tillåtet att bygga sig en egen busshållplats, varken provisorisk eller permanent.

Åtminstone inte på eget bevåg.

– Eftersom det är en statlig väg måste alla förändringar sanktioneras av Trafikverket. Det finns tydliga riktlinjer i VGU (Vägar och gators utformning) angående detta, säger Malin Kristensson och tillägger:

– Men det bästa är att vända sig till oss på Västtrafik först.

LÄS MER:Bussturerna drogs in – 17-åriga Maja får gå flera kilometer till jobbet

Det har Ted Larsson gjort och han väntar nu på nästa steg – en dialog mellan Västtrafik, Trafikverket och Stenungsunds kommun.

Diskussionen kan till exempel komma att handla om avstånd till nästa hållplats och trafiksäkerheten i området.

– Det finns flera frågor att ta ställning till innan man kommer till något beslut, säger Malin Kristensson.

ANNONS