De är sjuksköterskor i grunden men bestämde sig för att satsa på ett krogkoncept som visat sig mycket framgångsrikt. Foto: Annika Sahlin Ottosson
De är sjuksköterskor i grunden men bestämde sig för att satsa på ett krogkoncept som visat sig mycket framgångsrikt. Foto: Annika Sahlin Ottosson Bild: Annika Sahlin

Digital satsning succé för krögarduo

Makarna Helen och Tony Holm har bara drivit restaurang i knappt fyra år, men har klarat sig fantastiskt bra genom coronakrisen som slagit så hårt mot krogbranschen. Framgångsreceptet beror på digitala satsningar och att maten lämpar sig väl för take away menar paret.

ANNONS
|

2020 blev mot alla odds ett riktigt bra år företagsmässigt för paret som öppnade Tonys i Stenungsund i maj 2017. Förra året omsatte företaget nästan 10 miljoner kronor, vilket är en ökning med 4,4 procent jämfört med föregående år. Totalt flippade personalen cirka 120 000 burgare i restaurangens lilla kök under 2020. Framgången förklarar Tony Holm så här:

– Vi hade redan digitaliserat och gjort förbättringar i vårt kassasystem innan pandemin. Det gjorde att vi var bra rustade för att klara den här utmaningen som coronapandemin är. Vi har enormt mycket take away och vår mat lämpar sig för det.

ANNONS

Paret som tillsammans har fyra barn från tidigare förhållanden är utbildade sjuksköterskor och arbetade med vård- och hälsofrågor när de träffades. Tony jobbade i Stockholm med hälso- och sjukvårdspolitik och Helen var med och startade Backa läkarhus som vårdcentralschef och var med och ritade vårdcentralen på Almön för samma vårdgivare. Hon har också arbetat med KBT.

– Vi har bägge arbetat mycket med avtal, uppföljning och utvärdering och det har vi gott av i den här branschen också. Många varnade oss när vi skulle starta restaurang. De sade att det är så stressigt och jobbigt, men det kan jag säga att det här är ingenting jämfört med att jobba i vården, säger Tony Holm.

– Vi älskar bägge inredning och ville skapa en hemtrevlig atmosfär. Vi ville ha just den här lokalen för den har en restauranghistoria och stor betydelse för Stenungsundsborna, säger Helen Holm.

Hon berättar att lokalens skick var en stor utmaning när de tog över kontraktet.

– Det var verkligen nedslitet och vi fick riva ut allt så vi lade mycket tid och kämpade för att få den som vi ville ha den.

När coronasmittan fick fäste förra våren sig stod paret väl rustade för att ta sig genom den. De hade redan satsat på en ny app där gästen beställer och betalar direkt utan att behöva ha någon direktkontakt med personalen.

– Vi hade ju ingen aning om hur smittan skulle drabba oss, men vi hade en kortare omställningsperiod efter vi redan hade gjort det jobbet. Vi tog bort allt som skulle kunna vara en smittkälla. Vi har inga menyer och gästen behöver inte ta i något när de ska hämta sin mat. Vi har ju också vana att hantera sådana här situationer från vår tid i vården, säger Helen.

– Vi utgick då från att vi skulle halvera vår omsättning, men det blev inte så. Appen var redan väl inkörd och vi hade satsat på ett nytt kassasystem. När vi kopplade på hemleveranser så bara ökade försäljningen. Gäster kom mangrant trots pandemin. Vi är naturligtvis ödmjuka inför det här och lider med alla andra som inte klarat sig lika bra, säger Tony.

Innan pandemin såldes omkring 80 procent av maten inne på restaurangen, resten var hämtmat.

– Nu är det omvända, 20 procent äter här och 80 är take away, säger Tony Holm.

Utanför krogen har de särskilda p-platser avsedda för uthämtning av mat som lämnas ut av personalen och de köpt in två bilar för hemleveranser.

– Vi hade aldrig klarat det här utan vår fantastiska personal. De kan hela verksamheten. Är det lite att göra i restaurangen steker de burgare eller kör ut mat till kunderna. De har sina jobb kvar och vi har istället korttidspermitterat oss själva, säger Helen.

Då de lyckats så väl i Stenungsund bestämde de sig för att satsa vidare och står de startklara för att om ett par veckor öppna en ny restaurang i Kungälv.

– Vi kommer också att börja med franchising och väntar oss att det kommer att öppna fler Tonys i framtiden, säger Helen Holm.

Annika Sahlin Ottosson

annika.sahlin@lokaltidningensto.se

ANNONS