Falska telefonförsäljare försökte lura Stig, 80

Stig Johansson, 80, i Stenungsund blev utsatt för ett bedrägeriförsök via telefon – så kallad ”vishing”. Nu vill han varna andra människor.
– Gå inte på detta, är hans uppmaning.

ANNONS
|

Vid 16-tiden i fredags ringde det i Stig Johanssons mobiltelefon. Stig svarade och uppringaren sa sig vara från Telia.

– Hon som ringde sa att jag hade blivit felaktigt debiterad med 69 kronor i månaden en längre tid och att jag nu skulle få tillbaka pengarna retroaktivt. Tror det var 1 600 kronor totalt, berättar Stig och tillägger:

– Jag frågade om detta verkligen var från Telia eller om det bara var nåt jävelskap. Ja, jag sa faktiskt det.

Lät trovärdig

Kvinnan på andra sidan svarade att det minsann var från Telia och berättade en historia om hur hennes farmor blivit lurad på 60 000 kronor av en falsk telefonförsäljare.

ANNONS

– Hon lät väldigt trovärdig när hon berättade, konstaterar Stig.

LÄS MER:Uppringd av falsk polis – den riktiga polisen varnar nu

Under samtalet fick Stig Johansson veta att han inte bara skulle få tillbaka sina 1 600 kronor som han blivit felaktigt debiterad.

Som extra plåster på såren blev han erbjuden ett gratisprogram så att hans dator skulle gå snabbare.

Han blev då vidarekopplad till en annan person.

Efter att ha installerat programmet på datorn under samtalet, märkte Stig att någon tagit sig in på hans dator, och det gjorde honom än mer misstänksam.

– Killen som jag blivit kopplad till sa att jag skulle logga in på min dosa i banken, men då sa ja att jag ville ha ett brev från Telia, istället för att vi skulle ta detta över telefon.

– Då ville han inte vara med längre utan la på, berättar Stig.

LÄS MER:Polisen varnar: Flera fall av försök till bedrägeri mot äldre

Nu vill Stig Johansson varna andra.

– Gå inte på detta. Lämna inte ut kontonummer, inloggningsuppgifter eller mobilt bank-id om någon ringer och frågar efter det.

Telia betraktar det som ett samhällsproblem att bedragare använder sig av kända varumärken för att försöka lura människor.

– Det drabbar fler än oss, men vi gör förstås vad vi kan från vårt håll för att sprida kunskap och hjälpa till för att dessa bedrägerier ska minska, säger Roija Raffi, pressansvarig på Telia.

Vad kan man göra som privatperson?

– Ett tips är att motkontrollera en uppringare. Be att få ringa tillbaka om du inte är säker på vem det är som ringer till dig.

Lär mer om hur du skyddar dig mot bedragare

Roija Raffi, pressansvarig på Telia, tipsar om olika sajter där man kan läsa mer om telefonbedrägerier och hur man kan skydda sig mot sådana:

telia.se

sakerhetskollen.se

msb.se

ANNONS