Fler betalar resan än vad Västtrafiks app kan hantera

Appen Västtrafik To Go fick på torsdagsmorgonen tekniska problem för andra morgonen i rad. Enligt Västtrafik blir appen överbelastad av att fler än tidigare köper biljetter – och det finns risk att problemen fortsätter kommande dagar.

ANNONS
|

Västtrafik har haft problem med sin app vid upprepade tillfällen på sistone, senast under onsdagsmorgonen. Strax innan 7-tiden på torsdagsmorgonen kom signaler på att de uppstått på nytt, och många resenärer märkte att det inte gick att visa eller köpa biljett mitt i morgonrusningen.

– Det är samma utlösande faktor som i går, att vi har ett högt tryck på försäljningen av biljetter. Sedan jobbar vi löpande med åtgärder kring det, men i grund och botten är det samma problematik, säger Thom Birkeland, it-chef på Västtrafik.

LÄS MER:Västtrafiks app låg nere – igen

Bland förklaringarna finns ett ökat resande efter att coronarestriktioner försvunnit, samt att man på många av Västtrafiks fordon nu behöver kliva på vid framdörren och visa biljett.

ANNONS
Thom Birkeland, it-chef på Västtrafik.
Thom Birkeland, it-chef på Västtrafik. Bild: Privat

Var det inte väntat att fler skulle köpa biljetter då?

– Att de släppta restriktionerna skulle leda till det förstod vi. Det vi ser nu är dock att vi säljer fler enkelbiljetter, det är en förändring i mixen av vilka biljetter som säljs som vi inte riktigt hade förutsett.

LÄS MER:Kollektivtrafiken växlar upp: ”Det finns inga särskilda rekommendationer”

Kan bli nya problem framöver

Västtrafik hade i stället räknat med att en större andel av resenärerna köpt andra typer av biljetter, såsom periodbiljetter då inte nya köp krävs varje resa.

Kommer ni få problem med appen igen i morgon bitti?

– Det kan jag inte förutspå, men i det här läget kan jag inte garantera att vi inte kommer se problem. Det är väl lärdomen av de här senaste dagarna. Trots att vi jobbar med ett antal åtgärder löpande märker vi av överbelastningen som blir i våra system.

Västtrafik genomför bland annat mjukvaruuppdateringar för att systemet ska kunna hantera belastningen, och man lägger till kraft till servrarna i sin datahall för att kunna hantera fler biljettköp.

– Varje biljett som inte säljs innebär så klart en utebliven intäkt, men just nu har jag inga siffror på hur stor påverkan är.

Tillfälliga gratisbiljetter

När problemen uppstår får resenärerna en tillfällig gratisbiljett i appen Västtrafik To Go. Den är giltig i hela regionen under 30 minuter och förlängs automatiskt om störningarna kvarstår.

– Det är en giltig biljett man kan åka på, så man behöver inte känna sig orolig för att man tjuvåker eller så, säger Thom Birkeland.

LÄS MER:Ungdomar på östra Orust: ”Vi tar gärna bussen – men det finns ingen”

LÄS MER:Kommunalrådet om önskemålen: Oerhört dyrt med kollektivtrafik

ANNONS