Fokus på hållbarhet på unga företagares julmarknad

När 35 unga företagare bjöd in till julmarknad stod återvinning och hållbarhet i centrum.
– Eleverna tycker att det är extra roligt i år när de är tillbaka i skolan, säger lärarna Ronnie Johansson och Otto Lundell.

ANNONS
|

De båda är lärare och handledare på Teknikcollege respektive Ekonomiprogrammet på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund.

– Det här är en jättebra träning för eleverna inför framtiden. De får inte enbart arbeta fram idéer och produkter utan måste också träda fram och sälja dem, säger Ronnie Johansson.

Otto Lundell håller med och menar att eleverna är extra entusiastiska i år.

– Det är så glada över att vara tillbaka i skolan.

Har jobbat hela terminen

Alla elever som studerar på ekonomiprogrammet och ungefär hälften av de som studerar teknik är med i UF-projektet, som har pågått hela terminen.

– Vi skulle gärna vilja att det blev obligatoriskt för alla eftersom eleverna lär sig så otroligt mycket, säger Otto Lundell.

ANNONS

I mars nästa år kommer hela Västra Götalandsregionens UF-företag att ställa ut på en mässa i Göteborg. Några som redan fått beställning på sin produkt är killarna bakom Infobord, Pontus Olsson, Karl-Johan Söderberg och Alex Olsson. De ska leverera en slags IT-tjänst som lär konsumenten att göra klimatsmarta val.

Det är Molekylverkstan på Fregatten som har beställt produkten, som än så länge är en prototyp.

– Det var när de kom på besök i klassen och berättade att de vill ha en sådan station som vi nappade på idén, säger killarna bakom Infobord.

Har skapat en maskin för Molekylverkstan

Via den digitala stationen kan man kolla upp närmare 40 vanliga hushållsprodukter för att se hur klimatsmarta de är.

– Det här kan också hjälpa till att skapa en diskussion. Du kan till exempel se vad det spanska äpplet lämnar för klimatavtryck jämfört med det svenska.

Det slängs mycket textilier

Nora Oskarsson, Ida Aronsson, Alva Stenman Hansson och Saga Nielsen på UF-företaget Hook-it har valt att återvinna textilier och förädla dem.

– Det slängs åtta kilo textilier per år i Sverige och vi har valt att göra om dukar, sänglinne och annat till garn som vi sedan har förädlat till förvaringskorgar, säger tjejerna bakom Hook-it.

Inne på samma linje är gänget bakom Bottle Bag, Felicia Olsson, Stella Hallberg Juhlin, Rebecca Åberg, och Annie Nordevik. De återvinner jeans och gör om dem till väskor att bära flaskor i.

– Eftersom det krävs 11 000 liter vatten bara för att tillverka ett par jeans tycker vi att det är smart att återvinna dem.

Visar sin kärlek till Blåvitt

Elias Aronsson, Philip Nilsson och Gretha Coenen flirtar med sportvärlden och hyllar sitt favoritlag IFK med sin produkt, en blåvit väska med texten ”Alla heter Glenn i Göteborg”.

– Vi älskar laget och många i Blåvittkretsar vill ha den.

De framgångsrika UF-företagarna bakom Lax-Snax har fått nya erkännanden. Förutom att de vann bland UF-företagarna i Stenungsund för några veckor har de också fått ett miljöstipendium för sin idé att återvinna fiskrester.

ANNONS