Kristinedalselever drog internationellt skolprojekt i mål

I tre år har några av Kristinedalskolans elever fått extra mycket kunskaper med i bagaget. Med frågeställningen hur kontaminerad mark ska kunna tas tillvara avslutas nu det internationella projektet med fyra skolor i andra EU-länder.

ANNONS
|

Under tre år har Kristinedalskolan haft ett internationellt samverkansprojekt kallat Brownfield sites. En EU-finansierad skolsamverkan inom ramen för Erasmus projekt tillsammans med Slovenien, Island, Estland och Tjeckien. Meningen var att skolan skulle stått värd för besök från de medverkande länderna redan förra året, men på grund av pandemin har besöket fått ställas in. I veckan som gick var det dags för eleverna att som en sista del presentera sina avslutande arbeten för varandra. Och presentationen fick hållas digitalt där samtliga var med på länk.

– Alla de andra länderna skulle kommit till oss redan förra året men nu kan vi inte ställa in längre utan måste avsluta projektet då det inte går att förlänga, berättar Jill Josefsson, internationaliseringssamordnare vid Nösnäsgymnasiet.

ANNONS

Kristinedalskolans medverkande elever har under de tre projektåren varit på besök hos de andra länderna och som avslutning har man hållit en tre dagars workshop då de jobbat med ett förslag till det som kallas brownfield sites, förorenad mark skulle kunna användas till. Eleverna jobbade med gamla ishallsområdet på Kristinedal.

De svenska eleverna hade tagit fram ett förslag på att låta skapa ett utomhusgym på platsen. När de var klara med sin presentation fick övriga fyra länder berätta vad de tyckte området passade till. Samtliga tyckte att området passade att skapa en plats för socialt umgänge. Ett land tyckte man borde bygga en simulerad trafikplats för med rondell och korsningar där barn och unga kan lära sig trafiksäkerhet genom lek. Ett annat land kom på idén att anlägga en bana för cyklister, skejt- och inlinesåkare.

Oppositionsrådet Maria Renfors (M), bjöds in för att bland annat berätta för eleverna hur ska man gå tillväga för att bli hörd och hur kan man påverka beslut. Hon var också tillsammans med kommunstyrelsens ordförande med vid själva prsentationen.

– Jag är imponerad av hur många aspekter eleverna tagit hänsyn till och hur många problem man löste med de olika föreslagen. Som en röd tråd genom alla ländernas presentationer löpte en längtan efter lekfulla mötesplatser där flera generationer kan mötas och umgås.

Clara Nilsson som går i nian på Kristinedalskolan är en av två elever som varit med sedan starten för tre år sedan.

– Det har varit väldigt spännande att vara med i projektet och ha fått nya vänner i andra länder. Jag åkte med till Island och det var fantastiskt. Det är ett jättehäftigt land och de heta källorna var nog det bästa.

Även Roqaey Ahmadi i nian som ska börja plugga samhällsprogrammet på gymnasiet i höst var glad över att ha fått vara med i projektet.

– Vi är ledsna att det slutar här, men vi har har ju fått vänner som vi fortsätter har kontakt med. Projektet har varit väldigt intressant och vi har fått lära oss mycket om hur hur man har det i de andra länderna. Jag hoppas att jag kan få vara med i något liknande projekt på gymnasiet sedan.

– Det finns massa fördelar att vara med i internationellt projekt. Våra elever får lära sig om skolans värdegrund, att man ska låta alla ha åsikter, vi utbildar ju världsmedborgare. Eleverna får också en större förståelse för hur det är i andra länder, säger Jill Josefsson.

ANNONS