Lärare snurrade i karusell för att utbilda sig

Ett gäng förskollärare invaderade lekplatsen i Kulturhusparken i Stenungsund för att testa en annorlunda pedagogik. Både i rutschkanan och karusellen kunde de känna på fysikens lagar.

ANNONS

Det var en speciell syn som mötte Kulturhusparkens besökare när vuxna tog över lekredskapen. Lärare från nio olika förskolor i kommunen hade roligt medan de gick på kurs i Molekylverkstans regi.

Två lärare stod mitt emot varandra på en snurrande karusell och försökte kasta en tennisboll mellan sig. Karin Eriksson från Getskärs förskola kan knappt hålla sig på benen efter karusellturen, som gick ut på att testa centrifugalkraften.

– Det var läskigt, men barnen kommer att älska det här, säger hon medan hon skrattande försöker återfå balansen.

Ett nytt sätt att lära

Det är första gången Molekylverkstan tar till lekplatspedagogik för att väcka intresset för naturvetenskap bland barn och unga. Tanken är att förskollärarna ska sprida den lekfulla pedagogiken på sina olika förskolor.

ANNONS

– Vi har inte använt det här formatet med lekplatsfysik tidigare. Lärarna anmäler sig hit eftersom det ingår i läroplanen att lära barnen om fysik, så vi anpassar oss efter det, säger Sanida Okanovic, på Molekylverkstan.

Måndagens besök på lekplatsen var del två i kursen om fysik. Ett par veckor tidigare testade samma grupp olika sätt att lära ut om vattnets egenskaper.

– Jag har gjort det med mina förskolebarn nu och de tycker alltid det är spännande med nya saker, till exempel varför vissa material flyter medan andra sjunker, berättar Marta Wojzel, pedagog på Spekeröds förskola.

Känns i kroppen

Molekylverkstan använder synliga effekter så som olika färger på varmt och kallt vatten eller smällar av olika slag.

– Man märker att man gjort ett intryck när skolelever kommer tillbaka på sin fritid och har familjen med sig. Sådant är kul, säger Sanida Okanovic.

Måndagens övningar på lekplatsen handlade om gravitation, centrifugalkraft, friktion och hur energi sätter saker i rörelse, men också om ljud och akustik.

– Fysik är ett roligt ämne att lära ut för det känns i kroppen, menar Molekylverkstans pedagog Anders Klacker.

Lärarna verkade också må bra av att känna på de fysikaliska lagarna som lekredskapen ger prov på. Reaktionerna i skrattmusklerna tydde på det.

ANNONS