Arkivfoto
Arkivfoto Bild: Linnea Hjortstam

Nu blir det svårare att trängas för många i A-traktorn

Hur många passagerare det får vara i en A-traktor regleras inte i lagen, utan i föreskrifter från Transportstyrelsen. Men nu har en dom i Uddevalla tingsrätt gjort det svårare för förare att tränga ihop sig med sina kompisar i A-traktorn.

ANNONS
|

Det som styr hur många passagerare som får färdas i en A-traktor är om antalet – eller hur passagerarna är placerade – gör det trafikfarligt, enligt föreskrifter från Transportstyrelsen.

Polisen har sedan tidigare kunnat utfärda böter på plats men inte använt sig av det i någon större utsträckning. Men nu kan en dom i Uddevalla tingsrätt göra det lättare för polisen att bötfälla föraren på plats då domen bland annat visar att det inte är tillåtet att sitta på exempelvis mittkonsolen.

I februari i år dömdes en flicka i Uddevalla-trakten till böter på 500 kronor för brott mot trafikförordningen efter att ha stoppats med två passagerare i A-traktorn. Två personer, föraren och en passagerare, var bältade men en tredje person satt delvis mellan förar- och passagerarsätet och i passagerarens knä – och saknade bilbälte.

ANNONS

Vanligt med fler passagerare

Stenungsund, Orust och Tjörn tillhör alla tre de kommuner i Västra Götaland som har flest A-traktorer registrerade. Kommunpolisen Carl Besslinger bekräftar också att polisen ofta möter A-traktorer med fler passagerare än vad som är trafiksäkert.

– Oh ja, det är väldigt vanligt förekommande. Jag skulle nästan vilja påstå att det händer så gott som varje vecka, säger han.

Carl Besslinger menar att detta är ett stort problem ur flera säkerhetsaspekter. Inte bara för att man precis som när man sitter obältad i en personbil riskerar att skadas allvarligt om man krockar med ett annat fordon i högre hastighet.

– Jag menar, sitter man fler än tillåtet i framsätet av bilen har du ju heller inte en chans att se ut åt sidorna. Då är risken stor att du själv orsakar en krock med såväl fotgängare som andra fordon.

Bälte gör stor skillnad

Tillsammans med sina poliskolleger i Kungälv/Ale, vars kommuner också toppar listan över registrerade A-traktorer i Västra Götaland, vill han därför skicka en passning till föräldrar att prata med sina barn om just säkerheten i trafiken.

Poliserna vill också trycka på att A-traktorförare och passagerare ska använda bältet, trots att det inte är lagstadgat.

– Det kommer med största sannolikhet göra stor skillnad den dagen en olycka sker. Så se till att era barns traktorer har bromsar, belysning och rutor som fungerar och är hela. Provkör ungdomarnas A-traktorer och tillse att de uppfyller alla krav, skriver bilinspektörerna Jonas och Joakim vid polisen i Kungälv/Ale till tidningen.

Att vara för många i en A-traktor kan vara trafikfarligt. Hur bedömer man det?

– Det är upp till varje enskild polisman att göra den bedömningen. Vår ståndpunkt är att varje person som färdas i en A-traktor ska ha ett eget säte att sitta i under färd.

Risken för skadas uppenbar

Risken att skadas vid en eventuell olycka är uppenbar om passagerare sitter på mittkonsolen eller i knät på varandra, menar polisen.

I mejlet skriver bilinspektörerna också att de upplever att det är väldigt vanligt att utrymmet bakom framsätet går att nyttja, trots att det inte ska vara möjligt.

– Utrymmet bakom framstolarna ska vara tillstängt, antingen genom att bakdörrar görs obrukbara, alltså inte går att öppna, eller att utrymmet innanför är tillstängt med galler eller lådkonstruktion som förhindrar möjligheten att transportera människor eller gods.

Fler bötfällningar att vänta

– A-traktorer är inte avsedda att transportera gods eller passagerare, annat än i passagerarsätet fram. Gör man det så gör man sig skyldig till olovlig körning då A-traktorn inte längre uppfyller kraven för A-traktor och i stället klassas som en bil, poängterar poliserna vidare.

Både Carl Besslinger och hans kolleger tror nu att man på sikt kommer att bötfälla fler på plats efter den nyligen fallna domen i Uddevalla tingsrätt.

– Så tror jag säkert att det kommer att bli, säger Carl Besslinger.

– Att det nu finns rättsfall som tydligt visar att det inte är tillåtet att sitta på till exempel mittkonsolen, samt att man från rättens sida lägger stor vikt vid polismannens bedömning kommer att förenkla vårt arbete, tillägger de övriga två poliserna från Kungälv/Ale.

LÄS MER:A-traktorförare utsatta i trafiken: ”Bilister pekar finger och tutar”

LÄS MER:Ungdomarna önskar en plats där de inte stör med sina A-traktorer

LÄS MER:Trafikpolisen: Det är inte a-traktorns fel att du stressar

LÄS MER:Rekordökning av A-traktorer i Västra Götaland

• A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg.

• För att köra A-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, det vill säga körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort. Du får också köra A-traktor om du har ett körkort med någon annan behörighet.

• Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort är den 16 år.

• Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som talar om att traktorn är ett långsamtgående fordon.

• Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik. Därefter ska den regelbundet genomgå kontrollbesiktningar. Frågor om hur du bör bygga din A-traktor eller vad som kan godkännas i registreringsbesiktningen besvaras direkt av besiktningsföretagen.

Tänk på detta när du kör A-traktor

• Det är inte tillåtet att manipulera en A-traktor för att fordonet ska gå fortare än 30km/h. Om du kör en A-traktor vars konstruktiva hastighet är ändrad, riskerar du att dömas för olovlig körning med böter och spärrtid på körkortet samt indraget körkortstillstånd.

• Under vissa förutsättningar kan även dina föräldrar dömas för tillåtande av olovlig körning. Men framför allt utsätter du både dig själv, dina passagerare och andra trafikanter för fara.

• Du, som är ägare och står registrerad på A-traktorn, har ansvar för dina passagerare. Använd alltid bilbälte om det finns och se till att dina passagerare också gör det.

• För att begränsa antalet passagerare är det inte tillåtet att ha baksäte i en A-traktor.

• Håll så långt till höger som möjligt om du ser att någon vill köra om. Om körbanan är smal, krokig eller har mötande trafik ska du underlätta omkörning genom att sänka farten eller köra åt sidan så snart det blir möjligt.

Du som är målsman, tänk på:

• Om du äger fordonet, eller om ägaren är under 18 år, ansvarar du för att A-traktorn är säker och lämplig för trafik, att den är rätt utrustad och att utrustningen fungerar som den ska.

• Provkör gärna själv fordonet ibland så att du vet hur skicket är.

• Du kan dömas till dagsböter och få ditt körkort återkallat om du – medvetet eller av oaktsamhet – tillåtit att fordonet körs utan körkort.

Källa: polisen.se

ANNONS