Så startades ST-tidningen – för 50 år sedan

Från annonsblad till lokalt flaggskepp. ST-tidningen fick en något turbulent start och har genomlevt flera skepnader genom decennierna. Med sajt, app och papperstidning är ST-tidningen idag en självklar nyhetskälla för tusentals boende i STO-området. Men hur startade det?

ANNONS

Exakt när första numret av ST-tidningen kom ut är oklart. Mest sannolikt är att det hände i samband med att Stenungstorg var färdigbyggt i början av 1970-talet. Tidningen, som då var ett annonsblad med visst redaktionellt innehåll, var ett samarbete mellan Kungälvs-Posten och handlarna på torget.

– Det lär ha varit turbulent i början när handlarna ville att endast handlare på torget skulle få annonsera samtidigt som Kungälvs-Posten inte ville hindra andra annonsörer. Handlarna verkade ha mycket att säga till om, berättar Ingela Wadbring som är forskare och professor i medieutveckling vid Mittuniversitet.

2007 färdigställde hon arbetsrapporten Från annonsblad till tidningar (Göteborgs universitet), i vilken hon bland annat tar upp några svenska lokala gratistidningars utveckling under ett par decennier. ST-tidningen är en av de lokala gratistidningar som hon tittade närmare på i rapporten. När vi pratas vid tittar Ingela Wadbring i sina papper och läser högt ur intervjuerna som hon gjorde i samband med rapporten.

ANNONS

“Du kan fanimej göra det själv”

I intervjun med Kurt Nilsson finns det en hel del information om ST-tidningens första år. Bland annat om hur Tommy Strand som var säljare på Kungälvs-Posten lierade sig med handlarna på torget och startade vad de kallade Nya ST-tidningen – den gratistidning som levde vidare genom decennierna och som på sikt konkurrerade ut den andra.

Tommy Strand anställde en fotograf vid namn Tommy Karlsson som senare blev chefredaktör medan Strand skötte annonsdelen. Kurt Nilsson var polis och kriminalare och kom in på ST-tidningen som frilansreporter i slutet av 1970-talet. Under en utekväll på Stenungsbaden skällde han ut Tommy Karlsson efter noter. Karlsson hade nämligen förväxlat Orust med Tjörn, vilket Nilsson tyckte var “bedrövligt”. “Du kan fanimej göra det själv” lär Karlsson ha svarat, varpå Nilsson tog honom på orden och började hjälpa till på redaktionen.

Aftonbladet tar över

– Kurt Nilsson berättade att det redaktionella materialet tog Tommy Karlsson från alla möjliga håll för att fylla tidningen, men att han ändå hade lite känsla för nyheter, berättar Ingela Wadbring.

I intervjun berättar Kurt Nilsson också att ST-tidningen började rekrytera personal under den här tiden. En av dem som anställdes i början av 1980-talet var Kjell Jansson. Han blev säljare på tidningen och under hans tid blev det fart på ruljangsen och ekonomin förbättrades avsevärt. Kjell Jansson är idag 86 år. Han avböjer en intervju men bekräftar på telefon att det var en händelserik tid och att tidningen gick bra.

Tommy Karlsson försvann så småningom över till Bohusläningen. Kurt Nilsson tog då över som ansvarig utgivare och skrev det mesta av innehållet själv. En bit in på 1980-talet sålde Tommy Strand tidningen till Aftonbladet. När Aftonbladet ville sälja några år senare köpte Kurt Nilsson publikationen tillsammans med annonssäljarna Andreas Boquist och Pontus Roos.

Pontus Roos är idag affärsområdeschef för lokala och regionala titlar på Stampen Media, där ST-tidningen ingår.

Vision att bidra till ett bra samhälle

– De tog ungefär ett år innan Aftonbladet ville sälja alla sina tidningar. När Kurt Nilsson senare gick i pension köpte vi ut honom, berättar Pontus Roos.

Var det ett bra köp?

– Ja, vi var aldrig oroliga. Vi hade god koll på annonssidan och visste att lokalbefolkningen vill läsa tidningen och att det fanns annonsörer.

Vad hade ni för ambitioner med tidningen när ni tog över?

– Tidningen speglade vad som hände i området. Vi hade en tydlig idé om att vara en del av samhället och engagera oss i företagarföreningar och i sådant som var viktigt för att driva Stenungsundsområdet framåt och att bidra till ett bra samhälle. Det ville vi stötta och vara en del av säger Pontus Roos, som var försäljningschef och senare vd efter att OTV (Ortstidningar i väst) i mitten av 00-talet tog över tidningen.

Uppköpet påverkade inte arbetet

Lars Aronsson var den gamla ST-tidningens sista redaktör och tillträdde 2019. ST-tidningen kom då ut varje onsdag och distribuerades till alla hushåll i STO-området. Den höll samma profil som den nästan alltid hade gjort; långläsning, feelgood, mänskliga möten, roliga händelser och lite sport.

– Tre dagar efter att jag hade börjat på tidningen blev vi uppköpta av Stampen Media, berättar Lars Aronsson.

– Men det påverkade inte arbetet. Vi två som var anställda på tidningen, körde på som vanligt.

Vad som däremot påverkade arbetet var pandemin när den slog till vintern 2020. Alla de evenemang som tidningen skrev om ställdes in och seniorer, som var en stor målgrupp, uppmanades att hålla sig hemma. Men det var aldrig problem att fylla tidningen, minns Lars Aronsson. Han minns också att ST-tidningen var väl förankrad bland ortsborna och att läsarna ofta hörde av sig till redaktionen.

Stort sug efter lokala nyheter

– Jag har aldrig fått så många samtal som på ST-tidningen. Det var ett väl inarbetat koncept som invånarna hade vant sig vid. Om vi hade glömt Melodikrysset kunde vi få 20 samtal.

Efter många år med god ekonomi blev det allt svårare att driva en gratistidning i takt med att annonsmarknaden förändrades samtidigt som kostnaden för papper och distribution ökade – en utveckling som fortfarande pågår.

I september 2021 gick ST-tidningen i graven som annonsfinansierad gratistidning. Den prenumererade systertidningen Lokaltidningen STO tog över namnet och i oktober samma år lanserades den nya ST-tidningen, som den ser ut idag. I ett pressmeddelande från Stampen Media sade Pontus Roos så här angående nedläggningen av ST-tidningen och den nya satsningen:

“Nu fortsätter vår satsning på lokal kvalitetsjournalistik och med denna förändring skapar vi förutsättningar för en volymtillväxt. Det är viktigt att fortsätta utvecklas digitalt men också samtidigt värna om printutgivningen som kommer finnas kvar i många år.”

ST-tidningens nuvarande chefredaktör Jacob Humlén citerades också i meddelandet.

“Vi upplever ett stort sug efter lokala nyheter från våra läsare och aldrig tidigare har så många tagit del av våra journalistik digitalt som nu. Genom att fortsätta satsa på vår prenumererade tidning säkrar vi den journalistiska bevakningen i området för en lång tid framöver” sade han då.

Hur har det gått? Hur stor är efterfrågan på lokala nyheter idag?

– Jag upplever att suget aldrig har varit större än nu. Det beror nog också på att det är så enkelt att ta del av lokaljournalistik nu för tiden, säger Jacob Humlén.

Från att ha startat som ett annonsblad för omkring 50 år sedan kommer ST-tidningen nu ut i pappersform två dagar i veckan – men det journalistiska arbetet ser helt annorlunda ut och pågår nu både dygnet runt och året om på www.sttidningen.se och i tidningens app.

Jacob Humlén vision är att fortsätta utveckla tidningens journalistik i alla delar.

– Lokaljournalistik är inte bara kul utan också en kanongrej för demokratin. Jag hoppas och tror att ST-tidningen kommer att växa vidare och i framtiden betyda ännu mer för ännu fler.

LÄS MER:6 000 skäl att fira – tack ska ni ha!

ANNONS