Skulle spärra sitt konto – blev av med 180 000

Mannen trodde att hans bank upptäckt försök till bedrägeri på ett av hans konton. När han skulle spärra det blev han istället av med 180 000 kronor. Då anmälde han banken till Arn, för att få tillbaka sina pengar.

ANNONS

En man från Stenungsund hade bokat ett hotellrum till honom och hans fru i september. På grund av ett sjukdomsbesked var de tvungna att avboka resan med kort varsel och på kvällen fick mannen ett meddelade.

Det såg ut att komma från Mastercard, och det stod att de misstänkte ”bedräglig aktivitet” på mannens konto. Han uppmanades att ringa och spärra sitt kort till det nummer som stod i meddelandet.

Mannen menar själv att han inte hade sovit bra, och på grund av stress och ångest inte kunde tänka klart. Därför ringde han numret och fick hjälp att spärra, trodde han. Det visade sig att den han ringt upp var en bedragare och snart hade 180 000 kronor försvunnit från mannens bankkonton.

ANNONS

Vill ha ersättnings från banken

När han upptäckte det ringde han upp sin bank, SEB, för att försöka stoppa transaktionerna. Då var det för sent.

Mannen anmälde då banken till Arn, allmänna reklamationsnämnden. Han menar att banken inte gjorde tillräckligt för att stoppa överföringen och därför ska ersätta honom.

Agerade grovt oaktsamt

Banken har motsatt sig kravet och Arn har nu fattat ett beslut som går i deras linje. De menar att banken inte kan göra något då mannen själv vid flera tillfällen godkänt transaktionerna med bank-id och andra verifieringar.

Genom att ha utfört vissa moment i överföringen själv har mannen medverkat till att pengarna kunnat flyttas, menar Arn i sitt beslut.

De skriver också att varje person som använder bankens tjänster är skyldig att skydda sin uppgifter. Genom att ge ut de koder som skickades till sin mobil menar de att mannen agerat grovt oaktsamt och klandervärt.

ANNONS