Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Arkivfoto.
Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Arkivfoto. Bild: Emma Hellström

Rederi nära att få jätteorder – överklagades av konkurrent

Det Dyrönbaserade rederiet Gunnars Båtturer och Charter är på väg att få en jätteorder på hela båttrafiken mellan Lysekil och Skaftö i många år framåt. En upphandlingstvist med Stenungsundsföretaget Käringötrafiken avgör dock trafikfrågan.

ANNONS
|

Det var i våras som Gunnars Båtturer och Charter AB från Dyrön var en av fyra anbudsgivare på båttrafiken mellan Lysekil och Skaftö. Företaget vann upphandlingen mot Västtrafik för en summa på drygt 12,7 miljoner.

Anbudet gäller i hela 15 år, från december 2022 till 2027 och har ett mycket stort ekonomiskt värde totalt. Ett av kraven var att företaget ska köra trafiken med en eldriven färja som Gunnars båtturer nu måste bygga.

Frågan är emellertid inte avgjord än nu. Ett konkurrerande företag, Käringötrafiken AB med bas i Stenungsund, har nämligen överklagat till Förvaltningsrätten och begärt att anbudet från Gunnars båtturer ska underkännas och att Stenungsundsföretaget istället får kontraktet.

ANNONS

I andra hand yrkade Käringötrafiken att upphandlingen görs om. Någon dom har ännu inte fallit enligt förvaltningsrätten i Jönköping.

Uppfyller inte kraven

Överklagan grundar de på att Gunnars båtturer inte uppfyllt alla de krav som ställdes av Västtrafik, trots att alla fyra anbuden godkändes vid prövningen i våras. Bland annat pekar Käringötrafiken på att anbudet från Gunnars båtturer efter en slutförhandling plötsligt höjdes med hela 776 000 kronor mot ursprungsbudet.

Dessutom menar företaget att den båt som Gunnars båtturer ska bygga med eldrift inte uppfyller de krav som Västtrafik ställer, bland annat vad gäller sjösäkerhet vid gång i öppet hav och tilläggning vid olika bryggor.

Gunnars båtturer har också begärt sekretess på sitt anbud, som till stora delar godtagits, vilket Käringötrafiken menar är ytterst anmärkningsvärt och i en speciell tvist har företaget begärt att sekretessen ska hävas av kammarrätten.

Kan ha stridit mot likabehandlingsprincipen

De argument som Käringötrafiken pekar på för att få upphandlingen upphävd, eller Gunnars båtturer uteslutna, är bland annat att det fartyg som Gunnars båtturer ska beställa inte klarar kraven på sjösäkerhet på öppet hav. Andra argument är att det inte kan transportera tillräckligt med cyklar och inte har rätt höjd för att kunna lägga till vid alla bryggor.

Käringötrafiken menar också att anbudsförhandlingen inte har skett på ett korrekt sätt eftersom höjningen av anbudssumman skedde i slutförhandlingen, vilket strider mot likabehandlingsprincipen av anbudsgivarna.

LÄS MER:Västtrafik om båtupphandlingen: ”Allt har skett enligt reglerna”

Tilläggas ska också att Västtrafiks nuvarande båt M/s Carl Wilhelmsson, ska användas i trafiken.

Vill att kommunen avstår från villkor

Som en följd av att Gunnars Båtturer och Charter vunnit upphandlingen om Lysekilstrafiken begär nu också företaget att Tjörns kommun ska justera sin arrenderätt vid den nuvarande hemmahamnen och terminalen på Dyrön.

Gunnars båtturer vill att kommunen ska avstå från vissa villkor i det arrendeavtal som finns för marken på Dyrön. Det är Swedbank i Öckerö som begärt att banken ska ha möjlighet att använda mark, terminal och byggnader som säkerhet för lånet för att Gunnars båtturer ska kunna bygga det nya fartyg som ska trafikera linjen Lysekil- Skaftö.

"Ser inte detta som något stort problem”

Kommunstyrelsen fattade på torsdagskvällen med 9 röster mot 2 beslut att godkänna att Swedbank får använda utnyttja ett arrendeavtal mellan kommunen och Gunnars Båtturer & Charter på Dyrön som säkerhet för lån till Dyrönföretaget. Samtliga partier ställde sig bakom begäran från banken utom lokala Tjörnpartiet som menar att det hela innebär att ett enskilt företag gynnas av kommunen. En hel del talar för att beslutet i Ks blir överklagat.

ANNONS