Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Arne Lindström, vd för Orust E-boats, säger att båtbranschen är redo att ställa om. Här är han med ett exemplar av en nyproducerad Stranabåt. Ett par av förseriebåtarna kommer att visas upp på Öppet Varv på Orust sista helgen i augusti, samt på elbåtsmässan Vollen Marina i Norge, samma helg. Bild: Mattias Modéen
Arne Lindström, vd för Orust E-boats, säger att båtbranschen är redo att ställa om. Här är han med ett exemplar av en nyproducerad Stranabåt. Ett par av förseriebåtarna kommer att visas upp på Öppet Varv på Orust sista helgen i augusti, samt på elbåtsmässan Vollen Marina i Norge, samma helg. Bild: Mattias Modéen

Båtbranschen ställer om till eldrivet

Bilbranschen är under omställning när elmotorn ersätter förbränningsmotorn. Nu står båtbranschen på tur med samma förändring. Segelbåtar och mindre fritidsbåtar spås bli först ut.

– Efterfrågan på framför allt mindre fritidsbåtar som drivs med elmotorer har skjutit i höjden det senaste året, säger Arne Lindström, grundare av Orust E-boats, ett av de företag som går i bräschen för omställningen och precis har startat serietillverkning av en helt ny båtmodell.

Orust E-boats grundades 2016 och har sedan dess jobbat med att utveckla elbåtar. Det handlar om flera olika spår av utveckling. Utöver att hitta en motor som är så energieffektiv som möjligt för varje specifik båtmodell, handlar det även till exempel om att bygga skrov med minsta möjliga motstånd.

Nytt sätt att tänka i tillverkningen

– Det är ett helt nytt sätt att tänka i tillverkningen. I stället för att försöka sätta fartrekord med varje ny båt, handlar det ännu mer om att tänka hur man designar och bygger skrovet, säger Arne Lindström, som jobbat med att utveckla båtar i hela sitt vuxna liv och är entusiastisk inför teknikomställningen.

LÄS MER: Sweboats VD om elbåtar: ”Kan inte sälja bensin och diesel i all evighet”

Arbetsidén i det relativt nystartade företaget är att komplettera Orust och Sveriges fritidsbåtstillverkning med både nya eldrivna båtar och arbetsbåtar, men även mindre färjor med plats för upp till 80 passagerare.

– Vi har gjort tester i flera år och provkört båtarna i olika miljöer, både ute till havs, i större sjöar och i Göta kanal, säger Arne Lindström.

Arne Lindström, vd, samt Gordon Strömfelt och Magnus Johansson, som jobbar med utvecklingen av eldrift för båtar. Bild: Mattias Modéen
Arne Lindström, vd, samt Gordon Strömfelt och Magnus Johansson, som jobbar med utvecklingen av eldrift för båtar. Bild: Mattias Modéen

Sedan något år tillbaka sitter Magnus Johansson och Gordon Strömfelt med i företagets styrelse och utvecklingsgrupp. För den som är insatt i elbilsomställningen är det väl kända namn då de under lång tid varit involverade i utvecklingen av elbilar och laddinfrastruktur och båda har exempelvis jobbat på Nevs i Trollhättan.

Stora förändringar inom tio år

Magnus Johansson tror att omställningen inom båtbranschen kommer att gå olika fort beroende på vilken typ av båt man pratar om, men att det inom en tioårsperiod kommer att ha skett ganska stora förändringar.

– Om man tittar på segelbåtar, så kommer det att gå ganska snabbt att ställa om. Den som seglar använder inte motorn särskilt mycket, utan främst för att ta sig in och ut ur hamnen. Man är inte heller så beroende av laddningsmöjligheter och det finns inget problem med vikten på batteriet. Segelbåtsmänniskan uppskattar även elmotorns tysthet och man slipper både det ljud och den lukt som kommer från en förbränningsmotor. Naturupplevelsen blir ännu större, säger han.

Segelbåtar och snipor byter motor

Magnus Johansson säger att han redan nu märker att det finns de med segelbåt som efterfrågar möjligheterna att byta ut sin dieselmotor för att ersätta den med en elmotor.

– Det finns lyxyachter som har gjort den här omställningen, så konverteringen har börjat även om det fortfarande är en dyrare historia med litiumbatterier på så sätt att det är en större investering. Den högre kostnaden är dock inget problem för den här typen av båtar och det är även vanligt att yachter förses med stora solcellspaneler.

Magnus Johansson fortsätter.

– Men den är samtidigt billigare att äga, eftersom kostnaderna för bränsle är försumbar och det inte behövs lika mycket service. Försäljningsmässigt tror jag att segelbåtarna kommer att ha ställt om inom en tioårsperiod.

Även när det gäller mindre fritidsbåtar märks en snabbt stigande efterfrågan på båtar som drivs med elmotorer.

– Exempelvis snipor kan bli i princip helt underhållsfria om de konverteras till eldrift och där sker omställningen redan idag. Med planande fritidsbåtar, alltså snabbgående båtar, kan det ta lite längre tid och det beror främst på båtarnas högre energiförbrukning som kräver större batterier och bättre laddningsmöjligheter om man vill kunna ta sig långa sträckor med sin båt, säger Gordon Strömfelt.

Magnus Johansson fyller i.

– Men det finns inte någon konflikt i omställningen mellan prestanda och energieffektivitet. Tittar på man Teslabilen får man farten med köpet genom att man har energieffektiviserat. Det är så utvecklingen drivs även när det gäller elbåtar.

Inom en 10-årsperiod kommer segelbåtar och mindre fritidsbåtar till stora delar att ha ställt om och förbränningsmotorn kommer att vara ersatt med en elmotor, spår ledande båttillverkare. Bild: Kent Eng
Inom en 10-årsperiod kommer segelbåtar och mindre fritidsbåtar till stora delar att ha ställt om och förbränningsmotorn kommer att vara ersatt med en elmotor, spår ledande båttillverkare. Bild: Kent Eng

Det kan komma in saltvatten och fukt i en motor. Hur driftsäker är elmotorn är i förhållande till förbränningsmotorn?

– Elen måste fungera. Den sitter inkapslad och med de tester vi har gjort så är elmotorn kanske till och med ett säkrare alternativ, på så sätt att den i högre grad klarar att stå emot vatten och fukt.

Stor efterfrågan

Under tiden Lokaltidningen gör intervjun med Orust E-boats företagsledning ringer telefonen flera gånger till dem. En av dem som ringer är Sture Karlsen. Han är styrelseordförande och delägare i det norska bolaget Seadrive AS, som har många unika patent och bland annat är leverantör till Stranabåtarna. Han är även bland annat återförsäljare av fritidsbåtar i Norge och berättar att han bara under sommaren fått över 1 000 förfrågningar från potentiella kunder som vill köpa elbåt.

– Vi har kontakter med 28 länder runt om i Europa. Den elbåt som Orust E-boats tillverkar, Stranabåten, är en av dem som efterfrågas allra mest i klassificeringen för mindre fritidsbåtar, säger han.

Varför ökar efterfrågan på elbåtar så mycket just nu?

– Det blir ju en betydligt behagligare upplevelse att åka båt nästan ljudlöst och utan utsläpp av avgaser.

Elmotorn som sitter på Stranabåten är förhållandevis liten och utformad för att ge den bästa effekten och det minsta motståndet. Bild: Orust E-boats
Elmotorn som sitter på Stranabåten är förhållandevis liten och utformad för att ge den bästa effekten och det minsta motståndet. Bild: Orust E-boats

Ett annat område där omställningen redan är i gång är färjorna. Mindre färjor, som går kortare sträckor mellan städer, öar eller fjordar, är redan i full gång med att byta ut motorerna eller i vissa fall byter man ut färjan och ersätter den med en ny eldriven färja.

En yttre faktor som kommer att påskynda utvecklingen med omställningen, menar företagsledningen, är den klimatförändring som pågår.

Solpaneler på båtar

– FN släppte sin senaste stora klimatrapport tidigare i veckan och det är klart att tekniken med hur vi utvecklar framtidens båtar kommer att spela en viktig roll för att vi ska kunna ha en levande natur och inte förgifta dricksvattnet. Det pågår teknikutveckling inom flera områden, som till exempel med solpaneler på båtar så att batteriet kan laddas under tiden att man kör sin båt. Det har även börjat att dyka upp elbåtspooler runt om i världen, där man kan hyra elbåtar, säger Arne Lindström.

Just elbåtspooler är något som Gordon Strömfelt tror kommer att bli allt vanligare i framtiden även i Sverige.

– Elektrifiering av fordon och delningsekonomi går lite hand i hand. Det kommer att bli vanligare att hyra en båt i framtiden och manövrering och hantering blir enklare med eldrift.

Magnus Johansson visar en app som Orust E-boats håller på att utveckla och som är klar att lanseras i höst.

– Med appen kan man låna ut sin båt till sina vänner, då den fungerar som nyckel till båten. Man kan även till exempel se hur laddad den är och man justera laddningen.

Förbjudet med bränslemotor

Även om Orust E-boats är ett av de företag som ligger i framkant inför omställningen i Sverige, finns det flera andra länder ute i Europa som har kommit längre. Dels med elbåtsutvecklingen i sig, dels med hur man styr utvecklingen för att ställa om.

– I flera av Amsterdams kanaler är det idag förbjudet med förbränningsmotorer. Du kommer inte i hamnen med en sådan motor. Man är på gång med liknande regler i Tyskland och även i England styr man omställningen på det här sättet, säger Arne Lindström.

Utmaning med laddstolpar

En stor utmaning i Sverige är infrastrukturen, alltså tillgången på laddstolpar, som inte alls är utbyggd för att klara en snabb omställning. Problemen liknar dem som tidigare fanns för elbilar.

– Alla gästhamnar erbjuder el redan idag, men oftast är elinstallationen underdimensionerad för att kunna leverera någon större effekt, säger Gordon Strömfelt.

– Det fungerar fint att ladda enstaka elbåtar över natten, men det kommer krävas en ordentlig utbyggnad av publika laddplatser med samma standard som elbilar använder för att få ner laddtiden till 1-2 timmar vid havsnära restauranger och annan besöksnäring.

Ställer krav på myndigheter

Det ställer i sin tur höga krav på de som planerar utvecklingen av städer och samhällen, inte minst lokala politiker och myndigheter.

Men att branschen i sig nu är redo och mogen att möta teknikomställningen finns det flera exempel på.

– Det finns några nystartade båttillverkare som jobbar med omställningen. Alldeles nyligen gick Nimbus, som är en av Skandinaviens ledande tillverkare av fritidsbåtar, in och köpte ett av företagen. Det visar att en omställning är på gång och det finns förutsättningar för att den ska kunna gå ganska snabbt, säger Arne Lindström.

Serietillverkning i gång

Orust E-boats är för sin del redo att ta det sista steget och starta serietillverkning av sin stranabåt så snart som möjligt.

– Vi har startat upp och kommit i gång i liten skala här på Orust och har färdigskrivna kontrakt på ett drygt 10-tal båtar. Vi söker nu platser för att kunna komma i gång med en betydligt större tillverkning i serieformat.

Wallhamn på Tjörn var tidigare en av de platser där man hoppades kunna påbörja serieproduktion. Men handläggningstiden för miljöprövning och tillstånd hos länsstyrelsen är lång.

– Vi ansökte om prövningen strax före jul och hade velat dra i gång nu i sommar, men handläggningen har tagit tid och inte gått så fort som vi hoppats. För tillfället utökar vi våra befintliga lokaler i Henån, men en förhoppning är att vi kan ska kunna köra i gång i nya lokaler nästa sommar, säger Arne Lindström.

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
1. Sök på ST-tidningen i AppStore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.
Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.