Teater under bar sommarhimmel på Åstol

I helgen hade utomhusuppsättningen av Rosen på Tistelön premiär på Åstol. Emelie Flygare-Carléns bohuslänska historia berättas genom en vandring över ön, där fyra olika platser utgör scenerna. Pia Edlund, som är uppvuxen på ön, har regisserat uppsättningen som ska spelas under den bara sommarhimlen.

ANNONS
|

Nu drar utomhusteatern på Åstol igång. Regissören Pia Edlund såg Åstol som en bra skådeplats för Emelie Flygare-Carléns Rosen på Tistelön, som lämpligt nog utspelar sig i den bohuslänska skärgården.

– När jag läste den så fick jag mycket intryck. Det märks att Emelie Flygare-Carlén som har skrivit boken är förtrogen med den här miljön. Det triggar igång fantasin väldigt mycket. Eller det gjorde det hos mig i alla fall, säger Pia Edlund.

Föreställningen äger rum på fyra olika platser på Åstol, och besökarna får vandra mellan de olika platsers bärandes på fällstolar de får vid uppvisande av biljett.

ANNONS

Lokaltidningen STO träffade ensemblen under de sista repetitionerna inför premiären.

Inleds med monolog

Uppsättningen inleds med monolog av den unge Gabriella, som spelas av 11-åriga Liv Dommersnäs när hon sitter på taket till en av fiskebodarna i Åstols hamn.

Berättarrösten uppmanar alla att stänga av sina telefoner, sedan slår Gabriella på en gonggong, och föreställningen är igång.

Efter Gabriellas monolog, vandrar teatern vidare genom de trånga passagerna mellan husen på ön. Nästa stopp är en liten trädgård i klassisk Bohusläns 50-talsstil. Här har Pia fått lov att använda en träaltan av familjen som bor i huset. Föreställningens första spelscen tar plats på altanen och förs sedan vidare ut i trädgården.

– Jag så glad att de grannarna låter oss vara där för det är den äldsta delen, den mest tätbebyggda och idylliska platsen på ön. Det som jag tycker är så speciellt med Åstol är den extrema tryggheten. Du har det här lilla samhället där de är så väldigt trångt mellan husen. I kontrast med en totala utsattheten efter som Åstol ligger precis på gränsen mellan innerskärgård och öppet hav, säger Pia Edlund.

Kvinnorna sköljer tvätt i Åledammen

Nästa plats är Åstols sköljdamm, eller Åledammen som den också kallas, där kvinnorna låg och skurade tvätt innan ön fick tillgång till avlopp.

Den här platsen var det självklart för Pia att ha med i föreställningen.

– Just nu ser det kanske inte så inbjudande ut att skölja tvätt. Men på 50-talet var detta sköljdammen. Och jag har alltid hört att här låg kvinnorna, medans männen var ute på fiske, och sköljde tvätt. Den bilden har varit fin på något sätt och nu har jag ju fått chansen att gestalta det, säger Pia Edlund.

Vidare mot öppet hav

Alltihop avlutas sedan på en plats som kallas för Heden, det är en stor öppen yta vid klippkanten ut mot havet.

– Vi går successivt ut till den mest utsatta platsen. Det är öppet hav, det är Skagen det är England, Skottland. Ja tycker också att det finns någonting i ämnet, i romanen, att människorna försöker skapa en trygghet i en ganska oberäknelig och hård miljö, säger Pia Edlund.

Här får vi se husföreståndarinnan Erika, som spelas av Ina Jonsved 18, möta smugglaren Birger, som spelas av Otto Reimers, 18. Birger försöker locka med sig Erika ut på en resa.

– Den är kul att göra, för det blir lite som en dragkamp när han försöker få med mig härifrån, och jag kan inte riktigt gå med på det. Den är kul på det sättet, sedan är tyget lite jobbigt när man ska rulla ihop det och sådär. Men det blir väldigt fint, säger Ina Jonsved.

Teatern kommer att spelas från den 17 Juli till den 7 augusti, och Pia Edlund räknar med att få till mellan tio till 15 föreställningar. Det beror dock på vädret eftersom föreställningen spelas utomhus.

– Det är väldigt utsatt. Om det är ihållande regn måste vi ställa in, det är mer för skådespelarnas skull för de är så mycket ute i klipporna och springer. Det blir för halt. Publiken vet jag av erfarenhet kan vara supertapper när det handlar om sommarteater Men en liten regnskur kan vi klara av.

Ensemblen utgörs av både skådespelarelever från Sinclairgymnasiet i Uddevalla, amatörskådespelare, men även professionella. Musiken består av tonsättningar av Örjan Carlsson, där texterna är skrivna av Ellen Mattson som också dramatiserat den här versionen av Rosen på Tistelön.

ANNONS