En åtgärdsvalsstudie som är gjord för projektet föreslår att man bygger en större rondell istället för dagens fyrvägskorsning med trafikljus. Projektet väntas kostas uppemot 50 miljoner totalt och man har fått pengar från västsvenska paketet beviljat för satsningen.
LÄS MER:Så ska den olycksdrabbade korsningen i Myggenäs byggas om
Enligt uppgifter från Trafikverket finns flera problem som är olösta, framför allt mellan kommunen och verket. Dels vill verket att kommunen betalar en planskild korsning för en gång- och cykelväg vilket Tjörns kommun idag inte har pengar till. Dessutom finns olika uppfattningar om var ytterligare pendelparkeringar ska placeras. Situationen kompliceras ytterligare av att kommunen i samma område har den kommande men kraftigt försenade bostadssatsningen Almöstrand.
LÄS MER:Stora bostadsprojektet pausat i flera år
Trafikverket vill inte ha några trafikfarliga övergångsställen i korsningen, till exempel från nya pendelparkeringar till busshållplatser, samtidigt som kommunen konstaterar att det idag inte finns pengar till en omfattande satsning på planskild korsning.
– Staten vill att kommunen ska bygga planskild korsning, något som antagligen kostar uppemot 25 miljoner. Vi har inte dessa resurser rakt av och dessutom måste vi hitta en lösning på frågan om pendelparkeringarna, säger Lars Carlsson (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden på Tjörn.
Han konstaterar att kommunen hade hoppats att frågan skulle gå framåt men att det just nu inte ser speciellt ljust ut och inget alls händer.
Däremot hoppas Lars Carlsson att den andra större vägfrågan på östra Tjörn ska lösas inom en snar framtid. Det handlar om den idag trafikfarliga korsningen vid gamla Myggenäs.
– Där ska det förhoppningsvis hända något snart. Vi har ett avtal om kostnadsfördelning och uppgörelse med Trafikverket om byggnationen för en bättre trafiksäkerhet.