Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Johan Hallberg

Hårt tryck hos 1177 – långa väntetider väntas i jul

Covid, RS-virus, influensa och vinterkräksjuka. Svenskarna tycks vara sjukare än någonsin och vabbandet har redan slagit rekord i år. Hos sjukvårdsupplysningen 1177 går telefonerna varma – och vårdsökande får vänta i timmar på att få hjälp.
– Det är beklagligt, säger Ola Palmquist, regionområdeschef på VGR.

ANNONS
|

Tusentals människor ringer dagligen in till 1177 för att få rådgivning och de senaste veckorna har trycket ökat ordentligt.

På bara ett par veckor har väntetiderna gått från cirka 20 minuter till upp till en timme och läget ser inte ut att förbättras inför julen.

Smittspridning och personalbrist

– Det är beklagligt. All den här smittspridningen vi har just nu samverkar för att skapa ”the perfect storm”. Vår egen personal är också sjuka, så vi har en försvagad bemanning. Vi försöker få in extrapersonal, men det räcker inte till, säger säger Ola Palmquist, regionområdeschef på VGR.

De flesta som ringer in just nu har frågor angående feber och olika influensa- och förkylningssymtom.

ANNONS

– I december har vi hittills haft 30 000 samtal. Det är väldigt många jämfört med andra månader och vi är ju bara drygt halvvägs än så länge, säger Ola Palmquist.

Om den höga belastningen kommer lätta inom en överskådlig framtid är svårt att säga, förklarar Ola Palmquist.

– Vi följer smittspridningskurvorna, men det är än så länge ganska oklart. Det vi vet är att spridningen av RS-viruset börjat mattats av i Danmark, och de ligger generellt sett två veckor före oss. Så det vore ju bra om det blev så för oss också. Men det går tyvärr inte att säga med säkerhet. Det kan också bli värre innan det blir bättre.

Långa väntetider i jul

För den som söker sjukvårdsrådgivning under julhelgen är alltså långa väntetider att räkna med.

– Det man kan göra för att minska belastningen på våra sjuksköterskor är att i första hand leta råd på vår sajt, 1177.se innan man ringer. Det är även bra att lyssna på talsvaret och välja det alternativ som motsvarar ditt behov, så att du hamnar rätt och inte belastar sjuksköterskorna med administrativa frågor till exempel. Det gör skillnad, säger Ola Palmquist.

LÄS MER:Kraftig ökning av covid – så ska du tänka inför julen

LÄS MER:Nya rekommendationer om munskydd för besökare i vården

LÄS MER:Experten tipsar: Så kör du bil säkert i jul

ANNONS