Mellan januari och juni kommer Tjörnbron stängas av flera gånger nattetid, för att snedkablarna ska bytas ut.
Mellan januari och juni kommer Tjörnbron stängas av flera gånger nattetid, för att snedkablarna ska bytas ut. Bild: Jacob Humlén

Tjörnbron stängs igen – nu ska fler kablar bytas ut

Fler kablar ska bytas ut på Tjörnbron. Det omfattande projektet är nu inne i etapp två och bron kommer stängas för trafik nattetid från och med måndag 31 januari.

ANNONS
|

När Tjörnbron inspekterades 2013 upptäcktes rost på kablarna som håller upp den, och ett beslut togs om att byta ut dem. Under första etappen, som pågick 2019, byttes fjorton snedkablar på Tjörnbron ut. Nu är det dags för etapp två, och ytterligare 16 kablar ska bytas.

Precis som förra gången innebär arbetet att bron kommer att stängas för motortrafik under vissa nätter. Beroende på vilken kabel som byts kan bron stängas av två eller tre nätter i följd.

När bron kommer stängas går enligt Trafikverket inte att säga i förväg, då det beror på väderförhållandena.

– Detta är ett speciellt arbete och det får inte blåsa för mycket. Vi är starkt väderberoende för att kunna genomföra monteringsarbetena, sa projektledaren Conny Eriksson inför första etappen.

ANNONS

Blåljustrafik kommer släppas fram

Enligt Svevia, som utför bytena, kommer den första avstängningen troligen att ske andra eller tredje veckan i januari. Nu står det klart att första stängningen sker måndag 31 januari.

Förberedningsarbetet kommer ske under dagen och själva bytet under natten, för att påverka trafiken så lite som möjligt.

När bron stängs kommer den vara stängd mellan 23.00 och 04.30.

Bron kommer vara öppen för gång- och cykeltrafik, och även akuta fall som ambulans eller annan blåljustrafik kommer kunna släppas fram.

Väntas ta tio år

Tjörnbron är 645 meter lång och 15,5 meter bred. Pylonernas höjd är 115 meter och brospannet i mitten 366 meter. Den sträcker sig över Askeröfjorden på länsväg 160 och förbinder Källön i Stenungsunds kommun och Almön i Tjörns kommun.

Bron är en snedkabelbro, och byggdes 1980. Då ersatte den Almöbron, som samma år rasade ner i vattnet efter en påkörning av ett lastfartyg. I samband med olyckan körde flera bilar ner i vattnet där bron gått av och åtta personer omkom.

Totalt ska 64 kablar bytas och arbetet beräknas ta upp mot tio år att få helt färdigt.

Fakta om uppdraget

Vad: Etapp två i arbetet med att byta ut Tjörnbrons 64 kablar och omfattar totalt 16 kablar.

Den största kabeln: Är 146 meter lång och väger 11,5 ton. Från vägbanan ska den lyftas 73 meter upp och fästas i pylonen 110 meter över vattenytan.

Metod och konstruktion: Ett liknande kabelbyte har aldrig gjorts tidigare. All projektering och metodutveckling började från noll och präglas av innovation och nytänkande. Första gången det utfördes var 2015 när Svevia på uppdrag av Trafikverket för första gången provade metoden och bytte ut två kablar.

Utmaning: Det är tekniskt och säkerhetsmässigt avancerade arbeten som utförs samtidigt som trafiken ska rulla på Tjörnbron. Tighta tidsfönster nattetid då bron stängs av för vanlig trafik men med möjlighet att släppa förbi akuta transporter som tex blåljus.

När: 2020 till 2022, merparten av arbetena på plats under 2022. För att inte den intensiva turisttrafiken ska drabbas gör projektet ett uppehåll under juni, juli och augusti.

Källa: Svevia.se

ANNONS