Västtrafik arbetar nu för att ta fram en flexibel biljett.
Västtrafik arbetar nu för att ta fram en flexibel biljett. Bild: Måns Langhjelm

Västtrafiks förslag: Så mycket ska den flexibla biljetten kosta

Den flexibla biljetten ska bland annat locka de som fortsätter jobba hemifrån några dagar i veckan. Nu har Västtrafik kommit med förslag om hur den nya biljetten fungera – och hur mycket den ska kosta.

ANNONS
|

Det var i maj som Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd gav Västtrafik uppdraget att ta fram förslag på en så kallad flexibel biljett.

– Resebeteendet under corona har påverkats och när kunderna kommer tillbaka efter restriktionerna tror vi att en del kommer ha kvar vanan att jobba hemma ett par dagar i veckan, vilket ökar behovet av en bra biljett, sa Jörn Engström, kollektivtrafikstrateg på Västra Götalandsregionen, då.

Enligt Västtrafiks vd Lars Backström är behovet av en flexibel biljett inte helt nytt, eftersom folk även innan pandemin arbetade deltid eller av andra anledningar inte behövde åka någonstans varje dag.

– Nu kommer den här idén i ny dager där vi är övertygade, även om det är osäkert i hur stor omfattning, om att behovet av biljetten kommer att öka, säger han.

ANNONS

Handlar det även om att locka folk som har bil att ta bussen vissa dagar istället?

– Det ligger i det, framför allt när vi ser att det kollektiva resandet har gått ner i större utsträckning än bilresandet. Vi har kunder som tidigare åkte kollektivt men som nu kör bil och det är väldigt viktigt när vi startar om landet att det görs på ett så hållbart sätt som möjligt. Då är det här ett sätt att få tillbaka de som valde att ta bilen istället.

Lars Backström, Västtrafiks vd.
Lars Backström, Västtrafiks vd. Bild: Stefan Berg

Förslag: Pris för flexibel biljett

Enligt Västtrafiks förslag ska den flexibla biljetten var giltig i 30 dagar. Då ingår 10 biljetter där varje biljett gäller i 24 timmar. Enligt förslaget bör man inte ha en längre giltighetstid än 30 dagar eftersom det ”genererar en ökad risk för överflyttning från enkelbiljett och minskade intäkter”.

Priset för en flexibel biljett för en vuxen föreslås vara 620 kronor (en zon), 930 kronor (två zoner) och 1 425 (tre zoner).

Det kan jämföras med en enkelbiljett som kostar 34 kronor (en zon) och en månadsbiljett som kostar 795 kronor (en zon).

Prisförslag för flexibel biljett

Vuxen: 620 kronor (1 zon), 930 kronor (2 zoner), 1 425 (3 zoner)

Ungdom: 465 kronor (1 zon), 700 kronor (2 zoner), 1 070 kronor (3 zoner)

Västtrafiks nuvarande priser

Gäller enkelbiljett och månadsbiljett.

Vuxen, enkelbiljett: 34 kronor (1 zon), 68 kronor (2 zoner), 102 kronor (3 zoner)

Vuxen, 30 dagar: 795 kronor (1 zon), 1 195 kronor (2 zoner), 1 825 kronor (3 zoner)

Ungdom, enkelbiljett: 26 kronor (1 zon), 51 kronor (2 zoner), 77 kronor (3 zoner)

Ungdom, 30 dagar: 595 kronor (1 zon), 895 kronor (2 zoner), 1 370 kronor (3 zoner)

Enligt Västtrafik blir det därför billigare att välja den flexibla biljetten istället för enkelbiljett eller månadsbiljett om man reser kollektivt 9-10 dagar i månaden (två resor) i en zon eller 7-10 dagar i månaden i två eller tre zoner.

Varför har man prissatt på detta sätt?

– Det är en kalkyl. Det här är formellt sett ett uppdrag från kollektivtrafiknämnden och med det kommer ett krav på intäktsneutralitet. Det är väldigt svårt att sia om hur våra kunder, nya kunder eller tidigare kunder komma att agera men i handlingen finns det tre scenarier och prissättningen är en konsekvens av det, säger Lars Backström.

Han tillägger dock att de ska följa efterfrågan och synpunkter på biljetten och priset när den väl lanseras. Enligt Västtrafiks förslag kräver en ny biljett som denna utveckling av försäljningsplattformen vilket innebär att den kan lanseras som tidigast i september 2021. Samtidigt vill man ta hänsyn till coronarestriktioner och inte införa en ny biljett förrän man ska börja jobba för att öka resandet igen.

– Vi behöver ha lite is i magen för att se hur hösten utvecklar sig, säger Lars Backström.

ANNONS