Volvo Cars säger upp 1 300 personer i Sverige

Volvo Cars minskar organisationen med 1 300 personer på tjänstemannasidan i Sverige. Orsaken är bland annat krisen i omvärlden och hårdnande konkurrens. Samtidigt börjar man se över organisationen globalt – och ledningen uppger att man vill skapa en ny företagskultur.
– Vi är ute efter en organisation som har en annan kultur helt enkelt, där vi ifrågasätter väldigt mycket mer, säger hr-chefen Hanna Fager.

ANNONS

I den senaste kvartalsrapporten talade Volvo Cars om effektiviseringsåtgärder. Nu meddelar bolaget att man vidtar besparingar, med 1 300 tjänster i Sverige. Det handlar om att omstrukturera bolaget med fokus på hur man jobbar med nästa generations bilar, enligt bolaget. 2030 ska bolaget vara en ren elbilsproducent. Volvo Cars har meddelat att man lagt ett varsel till Arbetsförmedlingen. Det framgår också att det inte är aktuellt med varsel i själva bilproduktionen nu.

Volvo Cars aktie har varit pressad delvis som en följd av ägandet i elbilsmärket Polestar, som kostar mycket att etablera som ett nytt märke. Sedan Tesla de senaste månaderna har börjat sänka priserna på flera bilar har analytiker varit bekymrade över lönsamheten för de nya elbilarna. Dessutom har priserna på litium, som används i batterierna, varit höga. Vid senaste kvartalsrapporten meddelade ledningen att råmaterialpriset var högt men ändå på väg ned.

ANNONS

– Vi är ett företag med en jättetydlig strategi som bygger på fullt elektriska bilar, det bygger på en kommersiell omställning med nya modeller där vi också jobbar med ny teknologi och mjukvara. Vi ser nu över hur vi bäst organiserar oss, säger Hanna Fager, global hr-chef på Volvo Cars.

– Vi är i ett läge där vi behöver jobba i vår organisation med att bli mer effektiva och sänka kostnaderna för vår organisation. Det sätt vi gör det på är att säkerställa att vi har rätt kompetens.

Merparten jobbar i Göteborg

Hon konstaterar att flest tjänstemän arbetar i Göteborg, även om man har anställda i till exempel Lund, Stockholm och Olofström också.

– Hela Sverige berörs. Men vi är som störst i Göteborg, där har vi majoriteten av de anställda.

1 100 av de uppsagda kommer man att minska inom den globala verksamheten, genom moderbolaget Volvo Personvagnar AB. Ytterligare 200 personer kommer att få gå från andra verksamheter i Sverige. Det handlar om totalt sex procent av de anställda i Sverige. Dessutom kommer Volvo Cars att effektivisera ytterligare i den globala organisationen.

– Vi kommer relativt snart att veta hur vi kommer att ta oss an den här utmaningen och bygga en mer effektiv organisation. Och vi kommer att veta vilka medarbetare, konsulter och köpta tjänster vi kommer att behöva se över för att faktiskt nå en lägre kostnadsbas, säger Hanna Fager.

– Hur det kommer att se ut globalt kommer vi att veta om några veckor.

Jim Rowan, vd på Volvo Cars, konstaterar att omvärldsläget är en orsak till att bolaget behöver varsla.
Jim Rowan, vd på Volvo Cars, konstaterar att omvärldsläget är en orsak till att bolaget behöver varsla. Bild: Mia Höglund

Volvo Cars uppger att man förhandlat med facket om att man lagt varslet. Under pandemin 2020 varslade företaget också 1 300 tjänstemän, då slutade det med att 650 fick gå, majoriteten slutade frivilligt.

– Vi tror att vi även denna gång tillsammans med våra fackliga representanter kommer att vilja jobba med en hög grad av frivillighet för de kompetensgrupper vi har identifierat, säger Hanna Fager.

– Vi börjar förhandla på måndag.

Exakt vilka yrkesgrupper som berörs kan eller vill inte bolaget gå in på ännu.

– Vi kommer att veta det längre in i processen och vilken organisationsstruktur och kompetenser vi kommer att behöva mer av och vilka vi kommer att behöva mindre av.

Tidigare har bolaget minskat på personer som sysslat med utveckling av fossila motorer, men den förändringen är i stort genomförd, enligt hr-chefen.

– Vi gjorde en stor förändring inom powertrain. Så vi vet inte i dagsläget var i organisationen det blir, utan det kommer vi att ta oss an tillsammans med våra ledare.

Vd Jim Rowan nämner i ett uttalande att man behöver fortsätta investera i kompetens. Kommer man minska inom vissa kategorier anställda och öka i andra?

– Vi kommer självklart att vara mer restriktiva i alla typ av rekrytering, men vi kommer också att se att vi kommer att behöva skjuta till kompetens inom vissa kritiska områden, säger Hanna Fager.

Tuff konkurrens och höga råmaterialpriser

Hanna Fager förklarar också att att man kommer att se över vilka arbetsuppgifter som Volvo Cars kan utföra själva som i dag läggs ut externt och på leverantörer.

Om ni ska utföra fler arbetsuppgifter själva, leder inte det till fler tjänster?

– Om det finns en ekonomisk uppsida på det, så kommer vi att göra det. Men jag säger inte att det blir fler tjänster, utan att vi kommer att utföra mer arbete själva.

Volvo Cars vd konstaterar också att omvärldskrisen och konkurrens från andra märken är bidragande orsaker till behovet av att minska kostnaderna – alltså inte bara det interna omvandlingstrycket när bolaget ska bli ett rent elmärke.

– Kostnadsåtgärderna vi påbörjade förra året har börjat ge resultat inom nyckelområden, som materialkostnader. Men, det står klart att mer måste göras. Ekonomiska motvindar, ökade råmaterialpriser och ökad konkurrens kommer troligen att utgöra en utmaning för vår industri under en tid, säger Volvo Cars vd Jim Rowan i en kommentar.

– Självklart påverkar omvärldsläget oss. Men om om man tittar på vad vi gjort de senaste åren så jobbar vi ständigt med att strukturera oss utifrån den utmaning som ligger i vår hand. Och nu ser vi självklart att det ekonomiska läget runtomkring oss och marknadstrycket gör att vi behöver vara snabba i omställningen, säger Hanna Fager.

Kan man säga något om hur ni vill jobba på som ni inte gör idag?

– Vi vill vara mer tydliga, vi vill ha mer individer som utför mer arbete själva och vara mindre beroende av extern hjälp i vissa leveranser. Vi ser en potential att göra mer jobb själva mer effektivt. Vi är ute efter en organisation som har en annan kultur helt enkelt, där vi ifrågasätter väldigt mycket mer det sätt som vi arbetar på och då blir mer effektiva i vårt arbetssätt.

Har ni inte en ifrågasättande kultur idag?

– Jag tror vi kan stärka den.

Jonas Attenius (S), kommunstyrelsen ordförande, vill att regeringen skjuter till mer pengar till omställningsstudiestödet för att uppsagda ska kunna ställa om.
Jonas Attenius (S), kommunstyrelsen ordförande, vill att regeringen skjuter till mer pengar till omställningsstudiestödet för att uppsagda ska kunna ställa om. Bild: Anders Ylander

Håller fast vid målen

På frågan om målet om att sälja 1,2 miljoner bilar 2025 och att vara ett rent elbilsmärke 2030 ligger kvar förklarar Hanna Fager att målen inte ändrats.

– Ja, vi är övertygade om att vår strategi ska ligga kvar för mitten av decenniet och att våra långsiktiga ambitioner ska ligga kvar. Vi gör de här förändringarna för att kunna leverera på dessa mål på kort och lång sikt, säger Hanna Fager.

Kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S) beklagar att det stora företaget behöver varsla.

– Det är ett allvarligt besked. Jag har själv blivit uppsagd under ekonomisk kris en gång i tiden, när jag jobbade som byggnadssnickare på 90-talet. Det är smärtsamt.

Har staden en beredskap för det här då?

– Det har vi, vi har jobbat med elektrifieringen i stort, med omställningen från förbränningsmotorer mot elektrifiering. Det handlar om hela kedjan i omställningen och där har vi varit delaktiga.

– Det som bekymrar är omställningsstudiestödet som parterna varit överens om, det är viktigt att det taktar igång. Där har regeringen skurit ned på CSN så att de inte hinner handlägga i den omfattning som man behöver göra. Nu behöver man visa verkstad och skjuta till de resurser som krävs.

LÄS MER:Facket på Volvo: Ledsamt och oväntat

LÄS MER:Fem punkter: Därför säger Volvo upp personal

LÄS MER:Volvo Cars har motvind i USA

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS