Som sekreterare i stiftelsen är Leif Berndtsson välbekant med Thordéns historia.
– Han är född i Munkedal och uppväxt i Uddevalla. På något sätt hamnade han i Finland där han tidigt köpte in sig i en fraktbåt, säger Berndtsson.
LÄS MER:Leif Berndtsson delar ut ekonomisk glädje två gånger per år
– Tydligen gick det bra. Ganska snart hade han flera fraktbåtar med frakter långt bort som till USA. Sedan brakade det andra världskriget igång, säger han.
Handel med USA
Risken för att Finland skulle hamna under sovjetiskt styre var påtagligt. Successivt gick hans båtar iväg från Finland men kom aldrig tillbaka utan gick till Uddevalla.
– Under kriget fortsatte han med frakter till USA. Efter kriget blev det förhandlingar. Dels ansåg finnarna att han smitit ifrån Finland med båtarna dels ansåg han att han inte fått fullt betalt från USA för sina frakter med risktillägg och annat, säger han om de förhandlingar som gick bra för Thordén.
– Efter kriget blev det mycket betalt. I USA skulle ett antal varv, som byggts upp under kriget, monteras ner. Han monterade ner två och tog med dem till Uddevalla.
Startade från scratch
I början av 50-talet arbetade cirka 3 000 personer för Uddevallavarvet på det som var Bohusläns största arbetsplats.
Varven i Göteborg jublade inte precis över hans ambitioner.
– Här kommer det en uppstickare! Som dessutom hade fantastiska kontakter med rederier och företag som behövde frakt.
Verksamheten var dock kapitalkrävande. En båt byggdes färdigt innan man fick betalt. Mot slutet av 50-talet stod Thordén inför ekonomiska utmaningar och det trots fulla orderböcker.
Anställda uppvaktade
En lösning, när bland annat banker nekade till lån, var att överlämna hela sitt aktieinnehav till en nybildad stiftelse.
– Från och med 1958 var Thordénstiftelsen ägare till varvet. Nytt friskt kapital kunde komma in och familjen var borta, säger Berndtsson.
Engagemanget bland de anställda för den tidigare chefen var dock stort. När en båt skulle sjösättas var traditionen att arbetet på varvet upphörde. Alla anställda samlades för att bevittna detta. Så skulle också ske med den första båten efter att stiftelsen bildats.
– Vid det tillfället gjorde man inte så utan gick hem till Gustaf B.Thordéns villa. Han var inte inbjuden. Då gick arbetarna dit istället.
Staten köpte ut
Att bygga båtar i Sverige visade sig med tiden inte vara en bra idé. Dåvarande finansminstern Gunnar Sträng uttryckte i en promemoria att staten borde köpa hela varvet för att rädda sysselsättningen.
– Staten gick 1963 in och löste ut stiftelsen. Då betalade man för det bokförda nominella värdet på aktierna på åtta miljoner kronor. Idag motsvarar det ungefär 130 miljoner kronor.
Stiftelsen frigjordes 1963 från både varvet och familjen Thordén. 1964 skedde den första utdelningen i dess nuvarande form.
Gustaf B.Thordén hann inte uppleva det senare. Han avled 69 år gammal i samband med en drunkningsolycka den 30 juni 1963. Uddevallavarvet lades ner 1986.