Veteranen om Tjörn Runts framtid: ”Vi får aldrig mer tusen båtar till start”

Båtlivet ser annorlunda ut i dag än på 70-talet, menar Lars Berglund:
– Tjörn Runt är en tävling som har hjälpt till att marknadsföra svensk segling. Däremot kommer tävlingen aldrig mer att få upp till tusen deltagare.

ANNONS
|

Lars Berglund är veteran och tävlingsledare sedan många år i Tjörn Runt och även mångårig ordförande i klubben.

Berglund är idag 82 år och har dragit sig tillbaka från engagemanget i StSS och Tjörn Runt:

LÄS MER:Årets Tjörn Runt blev en trevlig men segdragen historia

– I år var jag faktiskt inte ens ute och tittade på seglingarna, medger Berglund.

– Det är fortfarande världens största inomskärssegling och drar ändå uppemot 300 båtar till startlinjen. Engagemanget för tävlingen visar sig inte minst genom att en rad av våra främsta seglare har deltagit i Tjörn Runt – alltifrån Pelle Pettersson till dagens elitseglare, säger han.

– Här har funnits massor av OS-medaljörer och svenska mästare på startlinjen. Speciellt kommer jag ihåg Magnus Olsson som alltid var på plats och tyckte tävlingen var rolig.

ANNONS

Båtlivet har förändrats

Lars Berglund konstaterar att antalet deltagare i tävlingen nog är ungefär som när tusen båtar deltog men antalet båtar är färre.

– På 60- och 70-talet satt max tre personer i varje båt. Idag är det besättningar på mellan tio och femton personer i betydligt större båtar, säger han.

– Det är också annorlunda idag på så sätt att många båtar är företagssponsrade. De små familjebåtarna finns inte kvar längre i tävlingen. Båtlivet har förändrats, menar Olof Beckman, ordförande i det arrangörsbolag som leder Tjörn Runt.

Berglund konstaterar att en av de större förändringarna som gjordes var när Tjörn Runt lades i ett särskilt evenemangsbolag under klubben.

– Det var både ekonomiskt bra och praktiskt och så har det fungerar sedan dess.

Gick iland med uppgiften

Lars Berglund har varit både ordförande i klubben under långa perioder liksom tävlingsledare och ”stark man” för Tjörn Runt-arrangemanget. Han var en av de som utvecklade kölbåtsseglingen inom Stenungsunds SS och seglade själv under många år:

– Jag byggde tillsammans med en kompis en båt i Oxelösund på 70-talet som vi seglade Tjörn Runt med. Sedan deltog jag i ett antal tävlingar genom åren innan jag gick i land och jobbade med arrangemanget, säger han.

– Jag fick ta över efter Hans-Åke Starck som var tävlingsledare. Det var en lätt uppgift. Han hade skapat ett mycket duktigt team som arrangerade tävlingen. Många av dem, till exempel säkerhetschefen Sven Carlsson, har hängt med fram tills idag och är fortfarande aktiva.

Lars Berglund förknippas med segling och Tjörn Runt. Trots att han står utanför arrangemanget idag får han fortfarande frågor om tävlingen från folk som möter honom.

– Sedan är det mycket roligt att min familj har ärvt seglingsintresset med sonen Magnus, svärsonen Anders och barnbarnen. Det är något som gläder mig speciellt.

Ungdomssegling viktigt

Samtidigt säger Lars Berglund att ungdomsseglingen är en av de absolut viktigaste delarna i hela sporten.

– Lilla Tjörn Runt, där ungdomarna seglar, är jättebra eftersom det både upprätthåller intresset för segling och gör att rekryteringen fungerar, säger Berglund.

– Här har vi i olika sammanhang uppmuntrat ungdomarna i klubben. Vi köpte till exempel för ett antal år sedan sex båtar M60 som vi använde för utbildning i segling. Ett gäng ungdomar var ansvariga för en båt och det fungerade utmärkt, säger han.

– Det har också varit viktigt för Tjörn Runt och klubben som sådan att ha god kontakt med Svenska seglarförbundet och det har fungerat bra för oss.

Tilläggas skall att Lars Berglund också var ordförande i Västkustens Seglarförbund under några år.

Inte lyckat vända banan

En sak medger Lars Berglund inte var speciellt lyckat med Tjörn Runt: det året eller de två åren man vände banan med start i Stigfjorden och målgång i Askeröfjorden:

– Det fungerade inget vidare men vi ville försöka testa del hela. Seglarna var emellertid missnöjda, så vi återgick till den traditionella banan igen, säger han.

– Avsikten var att vi ville ha en publik målgång i Askeröfjorden, men det fungerade inte något vidare, säger Olof Beckman.

Berglund har en mångårig erfarenhet av sjöliv även i andra sammanhang. Han gick till sjöss redan som 16-åring, blev maskinbefälselev och jobbade för Broströms både på Svenska Amerikalinjen och Ostasiatiska kompaniet.

Han gick sedermera iland och arbetade i många är som tekniker. Han var bland annat ansvarig samordnare för stoppen vid Borealis i Stenungsund.

– Som seglare fanns jag först med i Långedrag på olika båtar innan jag byggde en egen på 70-talet, säger han.

ANNONS