Brandskyddet i södra Bohuslän försämras

Insändarskribenten varnar för att brandsäkerheten i STO-området och övriga södra Bohuslän försämras när landningsbanan på Säve flygplats försvinner.

ANNONS

I januari tog Castellum beslutet att lägga ner landningsbanan på Säve flygplats. Säve är bas för brandflyget i södra Bohuslän, som täcker området runt Kungälv, Stenungsund, Tjörn, Orust, Lysekil, Uddevalla, Lilla Edet, Stora Mellby, Lödöse, Skepplanda och Bergum.

Brandflyget bemannas av obetalda volontärer, och staten får hyra privata flygklubbars flygplan till ett mycket fördelaktigt pris. Om landningsbanan försvinner blir det svårare för dessa volontärer att ställa upp, då de flesta flygplatser i närheten inte har kapacitet att ta emot fler flygplan och volontär-piloterna till stor del bor i Göteborgstrakten och har inte alltid möjlighet att åka långa sträckor till alternative flygplatser.

ANNONS

Man kanske tänker att man kan sköta brandspaning med hjälp av helikopter, men det finns inte alls lika många helikoptrar och helikopterpiloter att tillgå. Dessutom kostar en helikopter mångdubbelt av vad ett flygplan kostar i drift.

Summan av det hela är att om stängningen av landningsbanan får fullföras så ökar risken för att skogsbränder inte upptäcks i tid.

Som om inte det var illa nog använder också sjöbevaknginsflyget Säve som bas. Sjöbevakningsflyget bemannas även det av obetalda frivilliga som ställer upp med sin fritid och sin kunskap för att hindra olaglig dumpning eller att utländska fartyg tjuvfiskar. Även detta är verksamhet som skulle vara alldeles för kostsam att göra med helikopter.

Hur otroligt det än låter är brandsäkerheten i våra vidsträckta skogsområden beroende av en liten fläck asfalt strax utanför Göteborg. Vi måste kräva att våra politiker räddar Säve flygplats!

Erik Berglund

LÄS MER:Klassen: Vi vill ha gratis busskort till alla högstadieelever

LÄS MER:Friserade påståenden från S-Tjörn om skolan

ANNONS